Kilometerheffing voor personenwagens begraven
Lees ook: ‘Kilometerheffing blijft einddoel’
Een en ander werd maandag beslist op overleg tussen de minister-presidenten van de drie gewesten.
Over de verdeelsleutel van de opbrengsten van het vignet is er vooralsnog geen duidelijkheid. Enkele jaren geleden was er - na lange onderhandelingen - al eens een akkoord om Brussel 6 procent van de inkomsten voor het vignet toe te kennen. De Brusselse minister-president noemt 10 procent vandaag een juist aandeel.
"Brussel heeft nauwelijks kilometers snelweg, maar de overlast van personen- en vrachtwagens is wel erg groot," zegt Picqués woordvoerster aan brusselnieuws.be. De minister-president toont zich ook tevreden over het besluit over een kilometerheffing voor vrachtwagens. "Brussel zal zelf zijn tarieven kunnen bepalen en zo de stroom van vrachtvervoer sturen."
Hoe duur het vignet wordt, is vooralsnog onduidelijk. In 2007 circuleerde het bedrag van 60 euro, dat Belgen zouden kunnen aftrekken van hun verkeersbelasting. Voor buitenlanders was er geen compensatie.
'Hoe nu nog autodruk verminderen?'
De begrafenis van de kilometerheffing is bijzonder slecht nieuws voor de Brusselse mobiliteit, vindt de Brusselse Raad voor het Leefmilieu. "Uit de mobiliteitsstudie over de ring rond Brussel bleek al dat een slimme heffing alleen al het autoverkeer in heel het gewest met een vijfde kon verminderen," zegt Jeroen Verhoeven aan brusselnieuws.be. "Met de heffing gooit Brussel dus ook een van de belangrijkste hefbomen overboord om het eigen Iris 2-plan te verwezenlijken."
Het wegenvignet dat in de plaats komt zal normaalgezien geen enkele impact hebben op de autodruk in het gewest, weet Verhoeven. "Een vast bedrag dat je toch elk jaar betaalt heeft geen enkel sturend effect."
Ook Komimo, de Vlaamse mobiliteitskoepel waartoe onder meer de Bond Beter Leefmilieu behoort, zit op die golflengte. "Doordat het wegenvignet een belasting op het bezit van een wagen is en niet op het gebruik wordt de autobezitter aangemoedigd de wagen nog frequenter te gebruiken, het gebruik wordt immers relatief goedkoper."
Saga
Dat Kris Peeters en CD&V nu toch akkoord gaan met een wegenvignet is de zoveelste wending in een verhaal dat al enkele jaren aansleept.
De drie Belgische gewesten gingen in 2007 al eens akkoord om een vignet in te voeren. Peeters voorganger Yves Leterme besliste toen echter onder druk van Nederland om het vignet af te voeren. In de plaats zouden Vlaanderen en Nederland samen een slimme kilometerheffing voor personenwagens invoeren.
De nieuwe Nederlandse regering herschudde echter de kaarten en voerde de kilometerheffing af. Vlaanderen liet daarop weten dat het toch wou doorzetten met een kilometerheffing. Het overleg van maandag leverde nu een compromis op: een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens, maar een vignet voor personenauto's (het Waalse standpunt).
Nederlands protest
Toen in 2007 bekend raakte dat er een Belgisch wegenvignet zou komen, dat wellicht 60 euro zou kosten, zorgde dat in Nederland voor een ongeziene golf van protest. In een mum van tijd noteerde de krant De Telegraaf ruim 1.000 lezersreacties. 'Platbombarderen dat godverlaten failliete teringland', behoorde tot de minder subtiele. Dezelfde krant publiceerde meteen een alternatieve route naar zonnig Frankrijk langs Duitsland.
Ook de Duitse automobilistenbond sloot zich even later bij het Nederlandse protest aan.
In Belgisch Limburg werd dan weer gevreesd dat Nederlandse dagjestoeristen het zouden laten afweten.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.