Geen vierkante centimeter parking op het Bockstaelplein, dat is de algemene eis van de Lakenaren van actiegroep Place Bockstael Vivante. Nu is het plein in zijn geheel parking. Onder wijkcontract Bockstael wordt die binnenkort gehalveerd, maar dat is volgens de buurtbewoners bij lange niet genoeg. Bevoegd schepen David Weytsman (MR) reageert: “We blijven bij ons plan, maar op lange termijn geef ik hun visie zeker een kans.”
Lakenaren staan op volledig autovrij Bockstaelplein
Donderdagavond komt een dertigtal bewoners van Place Bockstael Vivante samen. Ze bespreken nog één keer de gezamenlijke boodschap die ze vrijdag willen uitsturen naar de Stad Brussel, op de laatste dag van het openbaar onderzoek voor het wijkcontract.
Dat wijkcontract voorziet een halvering van de parking die nu het volledige plein beslaat. De parking wordt geconcentreerd aan de zuidkant, tot een terrein met ongeveer 70 plaatsen, vlak naast het oude gemeentehuis. Enkel de noordkant wordt een autovrije zone rond tram- en bushalte Bockstael.
“Die halve oplossing is niet wat de bewoners willen,” zegt initiatiefnemer Serge Malaisse van Place Bockstael Vivante. Hij nuanceert meteen: “We zijn tegen auto’s op het plein, maar we zijn niet tegen de auto. Er is grote parkeerdruk in onze wijk en dus hebben we alternatieven uitgewerkt in de directe omgeving. Op die manier ben ik er vrij zeker van dat we met onze kleine groep het overgrote merendeel van de buurtbewoners hier vertegenwoordigen.”
Die parkeeralternatieven vindt de groep op het aangrenzende Brico-terrein en op de kavel van de oude garage aan de Leopold I-straat, 50 meter verderop. Daar kan volgens hen ook een grote parking worden ontwikkeld. Zo komt er meer plaats voor fietsers en vooral voetgangers op het plein. Dat moet ook vergroend worden, en een drietal kiosken of paviljoenen krijgen met eten, drinken en entertainment, ook de bus- en tramfrequentie moet worden opgedreven, klinkt het.
Nog even geduld
De originele plannen voor het wijkcontract werden ontwikkeld onder Brussels ex-schepen Ans Persoons (SP.A). Haar opvolger, David Weytsman, bevestigt dat hij die plannen gewoon verderzet.
Maar dat wil niet zeggen dat Weytsman de roep van de buurtbewoners integraal afwijst. “We willen de werken van dat wijkcontract nog steeds beëindigen tegen 2019,” reageert de schepen bij BRUZZ. “Da’s te weinig tijd om nog deals te maken met bijvoorbeeld Brico voor parkeeralternatieven. Maar we leggen het parkinggedeelte op het Bockstaelplein zodanig aan dat het op lange termijn kan worden opgeschort, wanneer we de deals rond hebben.”
Er komt dus een parking aan de zuidkant en een voetgangerszone aan de noordkant. Waarom niet andersom, waarom geen voorplein aan het gemeentehuis, dat grenst aan het geplande park? “Dat was ook de eerste vraag die ik stelde bij het zien van de plannen, want dat lijkt inderdaad logischer,” aldus Weytsman. “Het antwoord is simpel: enkel de noordkant krijgt zon. Het is dus veel aangenamer om daar te beginnen met het autovrije gedeelte.”
Lees meer over: Laken , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.