Links en vrijzinnig, een moeilijke cocktail

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
05/11/2010
Wij vroegen Nadia Geerts, docente filosofie en oprichter van het 'Réseau d’Action pour la Promotion d’un Etat Laïque (Rappel)', om haar licht te laten schijnen over de nota van het CAL.

Waarom komt de vrijzinnigheid nu met een nota?
Geerts: "Wij hebben zelf met Rappel in 2006 al een standpunt ingenomen over religieuze kentekens in het onderwijs. Het probleem is alleen maar nijpender geworden. Bovendien zijn er sindsdien ook andere sectoren in beeld gekomen. Zo kwam er een nota van het ministerie van Justitie die religieuze kentekens toeliet in de gerechtszalen en in haar administratie. Vorig jaar werd een CDH-parlementslid verkozen die een hoofddoek draagt in het parlement."

"PS en Ecolo hadden het in hun verkiezingsprogramma toen ook over 'redelijke schikkingen'. Dat is een Canadees concept in het arbeidsrecht dat zegt dat je bepaalde normen mag versoepelen om discriminatie tegen te gaan die die norm kan veroorzaken. Het kwam er eerst voor gehandicapten maar is intussen uitgebreid naar religieuze minderheden. Die zouden volgens die redenering bepaalde rechten krijgen: halal maaltijden bijvoorbeeld. Daar is binnen de vrijzinnigheid een heftig debat over ontstaan. Ze vonden dat ze niet langer aan de zijlijn konden blijven staan."

Toch is de vrijzinnigheid lang verdeeld geweest over deze kwestie.
Geerts
: "Klopt. Vandaag lijkt er wel een consensus te groeien. Maar ook ik heb hier mee geworsteld. Je bent vrijzinnig, progressief en links. Dat ging vroeger goed samen, maar sinds een bepaalde islam aan invloed wint, is die eenheid in het gedrang gekomen. Op de duur weet je niet meer naar welke kant je hart moet uitgaan. Door de islam te bekritiseren neem je moslims in het vizier. Dat is tegelijk een maatschappelijk kwetsbare groep die ook nog eens gediscrimineerd wordt. Het is een moeilijk dilemma."

Op het gevaar af als racist te worden bestempeld.
Geerts
: "Ik heb mijn deel wel gehad, ja. Kijk, vroeger was het makkelijk. De Kerk kon je makkelijk bekritiseren: er zijn bisschoppen met hun gewaden en hun mijters, er is de paus, een hele machtsstructuur. Maar die is er niet bij moslims. Als meisjes een hoofddoek willen dragen, dan is dat, zeggen ze, omdat ze dat zelf willen, niet omdat de imam het hen zegt. Dat maakt het heel wat moeilijker om een kritiek te formuleren. Voor je het weet, viseer je een hele groep."

Je hebt in het Vlaams parlement getuigd naar aanleiding van het hoofddoekendebat. Hoe is het in de Franse Gemeenschap gesteld?
Geerts
: "Vijf procent van de scholen laat meisjes met een hoofddoek toe. Dat is een probleem, want die scholen krijgen een toevloed aan meisjes die de hoofddoek niet willen afleggen. Dat is niet veranderd sinds we dat probleem in 2006 hebben aangekaart. Er is geen wetgeving. Onderwijsminister Marie-Dominique Simonet (CDH) heeft alleen gesuggereerd om hoofddoeken te verbieden tot een bepaald schooljaar. Sindsdien hebben we er niets meer over gehoord."

-----------------------------
Rappel heeft sinds kort ook een Nederlandstalig manifest dat gesteund wordt door onder anderen Ann Brusseel, Luckas Vander Taelen en Els Ampe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni