De komst van de Britse verzekeringsmarkt Lloyd’s of London naar Brussel is groot nieuws. Politici kloppen zich op de borst met wat als een positief neveneffect van de Brexit kan beschouwd worden. Wauthier Robyns van de Belgische verzekeringskoepel Assuralia geeft voor BRUZZ duiding bij de impact van dit gebeuren. “Dit is een sterk signaal voor internationale spelers om voor Brussel te kiezen als Europese hoofdzetel.”
Lloyd's of London naar Brussel: wie, wat, waarom?
Lloyd’s wie?
Voor de oorsprong van Lloyd’s of London moeten we terug naar het einde van de 17e eeuw. Andrew Lloyd uit Wales opende toen zijn Lloyd’s Coffee House vlakbij de haven van de Britse hoofdstad. “Hij was een cafébaas, geen verzekeraar”, vertelt Wauthier Robyns van Assuralia. “Ik denk niet dat hij ooit een verzekeringspolis in zijn leven heeft getekend. Maar zijn zaak ontpopte zich wel meteen tot een krioelen van lieden uit de scheepvaart. Mensen die schepen wilden uitsturen troffen er elkaar om partners te vinden die in de risico’s wilden delen. Per tafeltje kon je proberen om een paar procenten van de risico’s aan iemand anders over te dragen.”
Naam en faam
Lloyd’s is de grootste verzekeringsmarkt ter wereld en telt zo’n 2.000 leden en 90 syndicaten. Het kan bovendien wereldwijd op een solide reputatie rekenen. “Een belangrijk referentiepunt binnen de verzekeringssector is nog steeds de manier hoe Lloyd’s omgegaan is met de grote aardbeving in San Francisco in 1906. Ze hebben toen alle getroffenen die bij hen aangesloten waren op zo’n doeltreffende manier uit de nood geholpen, dat het nog steeds indruk wekt binnen de sector.”
Waarom Brussel?
Toen het duidelijk werd dat het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie zou stappen, gaf Lloyd’s – fervent tegenstander van die brexit – al aan dat het een eerste Europese vestiging overwoog. “Maar er waren nog heel veel locaties in de running, zoals Frankfurt, Luxemburg en zelfs Malta. Hoe dan ook wou Lloyd’s een vestiging in Europa oprichten om zo ook na de brexit zijn Europese klanten te kunnen blijven bedienen zonder voor paspoortproblemen te komen staan.”
Dat Brussel uiteindelijk als winnaar uit de bus komt, is een serieuze opsteker voor ons land, vindt Robyns. “Onze regering spreekt al langer de ambitie uit om de financiële rol van Brussel te promoten. Dat een internationale speler met zo’n naam en faam voor Brussel kiest, is heel positief.”
Anderzijds is Brussel ook gewoon een logische keuze. “Als centrum van de Europese politieke beslissingen, als meertalige stad, maar vooral als heel bereikbare stad. Het feit dat je met de Eurostar zo snel in Londen staat, zal een grote rol gespeeld hebben.”
Wat betekent dit nu voor Brussel?
Op korte termijn verwacht Robyns niet dat er meteen duizenden banen zullen bijkomen. “Het zal eerder om een aantal tientallen jobs gaan. De hoofdzetel blijft natuurlijk in Londen. Van een gigantische jobcreatie kunnen we dus niet spreken. Maar toch zal de vestiging wat de Belgische transacties betreft moeten rapporteren aan de Belgische Nationale Bank, dat kan ons land alleen maar ten goede komen.”
Belangrijker is het effect op lange termijn. “Dit kan een heel belangrijk signaal zijn voor andere internationale spelers die denken aan een Europese hoofdzetel en door de brexit niet meer in Londen terechtkunnen. Dan denk ik aan grote Amerikaanse, Japanse of Chinese verzekeraars en bedrijven.”
Robyns ziet dus, net zoals premier Michel en minister van Financiën Johan Van Overtveldt, zeker een aanzuigeffect ontstaan. “De brexit zal voor heel wat praktische moeilijkheden zorgen, maar er schuilen wel degelijk ook kansen voor ons land en voor Brussel in die evoluties. Dit is daar een mooi voorbeeld van”, besluit Robyns.
Brexit
Lees meer over: Samenleving , Brexit , brexit , Lloyd's of London
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.