Guy Vanhengel

Luchthaven: Vanhengel roept op tot wederzijdse inspanningen

© BRUZZ
22/02/2017

Om uit de patstelling rond de luchthaven van Zaventem te geraken moet het van beide kanten komen. Aan Vlaamse zijde kan dat de verlenging van de startbaan zijn en/of toelaten dat de Brusselse tram en metro doorgetrokken worden tot aan Brussels Airport. Aan Brusselse zijde moet redelijkheid worden opgebracht inzake de geluidsnormen.

Dat schrijft Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD), in een opiniestuk in De Tijd.

Hij beklemtoont daarbij het idee dat Brussel niet om tewerkstelling zou geven, niet klopt. “We geven dagelijks werk aan 700.000 mensen”, zegt hij. Daarvan wonen veel mensen in Vlaanderen. “Ook Brussels Airoport willen we groeikansen geven, maar we moeten dit kunnen verzoenen met een leefbare stad”, zegt Vanhengel.

“Zowel in Vlaanderen als in Brussel verwijten de enen de anderen dat het geheel niet evenwichtig is. Dat gaat in de twee richtingen, maar de argumenten zijn dezelfde”, schrijft de minister. Volgens hem kan een federale vliegwet en een onafhankelijk controleorgaan soelaas brengen. “Maar Vlaanderen blokkeert.”

Vlaamse njet
“Er zullen aan beide zijden inspanningen moeten worden geleverd. Aan Vlaamse zijde kan dat de verlenging van de startbaan zijn en/of toelaten dat de Brusselse tram en metro niet aan de NAVO moeten stoppen, maar doorgetrokken worden tot aan Brussels Airport. Aan Brusselse zijde moet redelijkheid worden opgebracht inzake de geluidsnormen.”

“Maar van zodra één Vlaamse inspanning wordt gevraagd krijgen we meteen een ‘njet’. Kijk maar naar wat ik over het hoofd kreeg toen ik de verlenging van de startbaan opperde.”

“Door de Brusselaars systematisch af te schilderen als ‘malloten’ zullen we er niet geraken”, stelt de minister. “Men heeft absoluut Brussel-Halle-Vilvoorde willen splitsen om met de Brusselaars in Vlaanderen geen rekening meer te moeten houden. Veel bonter moet men het nu niet meer maken.”

Het volledige opiniestuk kunt u lezen op de website van De Tijd.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni