google_auto

Meerderheid wil tests met zelfrijdende auto’s

RVE
© BRUZZ
14/11/2016

De Brusselse meerderheidspartijen willen proefprojecten met zelfrijdende auto’s mogelijk maken in het Gewest. Momenteel staat het regionaal en federaal wetgevend kader dat niet toe. “Maar de zelfrijdende auto is onafwendbaar, of we dat nu nuttig en leuk vinden of niet. Hoe vroeger we ons erop voorbereiden, hoe beter.”

Voortrekker van het voorstel is CD&V-fractievoorzitter Paul Delva. Samen met vijf andere vertegenwoordigers van de Brusselse meerderheidspartijen heeft hij maandag in het parlement de officiële vraag gesteld om praktische proeven met driverless cars wettelijk mogelijk te maken. Het voorstel is goedgekeurd en gaat binnen enkele weken naar de plenaire vergadering.

“In een grootstad als Brussel is de zelfrijdende auto op termijn onafwendbaar. De vraag is niet of hij er komt, maar wanneer hij er komt,” zegt Delva. “Wij stellen vandaag de vraag hoe wij ons daar in het Gewest zo goed mogelijk op kunnen voorbereiden. De logische eerste stap lijkt het toelaten van proefprojecten, iets wat in verschillende Europese landen vandaag al mogelijk is.”

Wetgeving aanpassen
Op dit moment laat de wet zulke tests niet toe. Volgens de Belgische Wegcode moet bijvoorbeeld elk voertuig in beweging een menselijke bestuurder hebben. Delva en co. willen dat de Brusselse regering haar federale evenknie vraagt om het wetgevend kader aan te passen.

“Daarnaast vragen we ook aan de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) om dezelfde beslissing te nemen binnen het Gewest,” aldus de fractievoorzitter. “Want ook op regionaal niveau kunnen die tests niet zomaar.”

Privacy
Eén van de grootste struikelblokken voor proeven met zelfrijdende auto’s is de privacywetgeving. De interne computers van de slimme voertuigen verzamelen namelijk heel wat gegevens van de inzittenden. Daarom moet de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer er volgens de fractievoorzitter op toezien dat bij een test bijvoorbeeld niet zo maar alle gegevens worden gedeeld.

“Dat is iets waar we in de resolutie heel sterk de nadruk op leggen,” vertelt Delva. “Privacymisbruik bij zelfrijdende wagens is iets waar ook de andere experimenterende landen heel attent op zijn. Dat hoort ook zo in Brussel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni