Megashopping Uplace krijgt milieuvergunning
Lees ook: Uplace: hevige kritiek, ook binnen CD&V
Een milieuvergunning was de laatste grote hindernis die Uplace nog moest nemen om de bouw te kunnen starten. Het shoppingcentrum van zakenman Bart Verhaeghe moet met 190.000 vierkante meter het grootste van de Benelux worden, met beleveniswinkels, ontspanningsfaciliteiten en horeca.
De Gewestelijke Milieuvergunningscommissie, Schauvlieges eigen administratie, gaf in maart van dit jaar nog een negatief milieuadvies. Maar Schauvliege zag geen grond om een milieuvergunning te weigeren. "Alle elementen en adviezen in acht genomen heb ik geoordeeld dat een milieuvergunning kon worden verleend. Op milieuhygiënisch en ruimtelijk vlak is de kwaliteit van de leefomgeving gewaarborgd", zegt ze.
'Impact mobiliteit relatief klein'
De Administratie Wegen en Verkeer geeft bovendien inzake mobiliteit en transport een gunstig advies. Het Agentschap beoordeelt de meeste effecten als 'gering' tot 'licht negatief', "omdat de impact van dit project relatief klein is bovenop de reeds verzadigde wegeninfrastructuur".
De plannen voor extra openbaar vervoer naar de site moeten dan wel gerealiseerd worden. Er is ook een aansluiting gepland op de Woluwelaan, die vlak naast het project loopt, en een voetgangersbrug naar de dorpskern van Machelen, even verderop. Een deel van die kosten moet Uplace zelf dragen. "Die verbintenissen worden als bijkomende voorwaarde voor de milieuvergunning opgelegd", aldus Schauvliege. De Vlaamse regering beloofde eerder te zorgen voor een nieuw op- en afrittencomplex.
Schauvliege zei ook dat ze voor de beslissing een delegatie van de ministerraad heeft gekregen, wat betekent dat de Vlaamse regering erachter staat. Haar collega Ingrid Lieten (SP.A) liet echter al weten de beslissing "onbegrijpelijk" te vinden.
De volledige argumentatie van minister Schauvliege leest u in de bijlage onderaan.
Imagoschade
Schauvliege zat in een moeilijke positie. Bij een njet voor het shoppingcomplex riskeerde de Vlaamse regering imagoschade en forse schadeclaims wegens het niet respecteren van haar eigen brownfieldconvenant, een overeenkomst die ze afsloot met Uplace op het einde van de vorige legislatuur.
Maar met de toekenning van een milieuvergunning gaat ze in tegen organisaties als Unizo en heel wat lokale overheden, ook van CD&V-signatuur, die zich de laatste maanden hevig verzetten tegen het project. Zij vinden dat de impact van het project op het milieu, de mobiliteit en de handel in de stadscentra te groot zou zijn. Uplace mikt op 8 miljoen bezoekers per jaar, wat 22.000 extra voertuigbewegingen per dag impliceert, op een al oververzadigde Ring.
Eerder weigerde de provincie Vlaams-Brabant een milieuvergunning toe te kennen. Daardoor kwam het dossier bij Schauvliege terecht.
Verschillende milieugroeperingen, steden en organisaties trekken nu naar de Raad van State tegen de beslissing. Ook over de bouwaanvraag lopen nog procedures. Daarnaast zijn er nog geen procedures gestart voor de ontsluiting van het project. Het is dus nog niet zeker of Uplace er komt.
'Werken starten in 2013'
Het team achter Uplace, met ondernemer Bart Verhaeghe, laat weten dat de werkzaamheden waarschijnlijk in 2013 zullen beginnen. "Het Uplacedossier is een hart onder de riem voor iedereen die wil ondernemen in Vlaanderen", stelt Uplace in een mededeling.
"De Vlaamse regering heeft aangetoond dat zij een betrouwbare partner is die doortastend en standvastig beslissingen neemt. Schauvliege heeft alle regels gevolgd, niettegenstaande mediatieke tegenstanders van het project." In 2016 moet het beleveniscenter de deuren openen.
Uplace
Lees meer over: Samenleving , Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.