Uplace: hevige kritiek, ook binnen CD&V
Vlaams minister Ingrid Lieten (SP.A) noemt de beslissing van haar collega Schauvliege "onbegrijpelijk". "Het gaat om een persoonlijke beslissing van minister Schauvliege, niet om een regeringsbeslissing. Maar rekening houdend met alle negatieve adviezen begrijp ik haar beslissing niet", zegt Lieten. Schauvliege zei nochtans dat ze een machtiging van de ministerraad had gekregen.
Leuvens burgemeester Louis Tobback (SP.A) laat weten bij de Raad van State in beroep te gaan tegen de milieuvergunning. "Ik ben benieuwd welke argumenten Schauvliege heeft om de vernietigende kritiek van haar eigen administratie te weerleggen", zegt hij.
Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum (Groen) heeft het over "een project dat slecht is voor de gezondheid van de Vlaming en bovendien nog miljoenen euro's zal kosten. Met de toekenning van de milieuvergunning verliest minister Schauvliege definitief haar geloofwaardigheid als milieuminister."
CD&V-kritiek
Ook van partijgenoten krijgt Schauvliege kritiek op haar beslissing. Tom Dehaene, Vlaams parlementslid en schepen in Zemst, reageerde op Twitter. "Uplace krijgt dus milieuvergunning. Een ramp voor de leefbaarheid en de mobiliteit in de regio. Op naar de Raad van State dus. Wordt vervolgd."
Burgemeester van Vilvoorde Marc Van Asch (CD&V) toont zich eveneens zwaar ontgoocheld. Dat Schauvliege in haar persbericht de gevolgen van het project voor mobiliteit en luchtkwaliteit minimaliseert, is voor Van Asch onbegrijpelijk. Vilvoorde maakte zich vorige week nog luidop zorgen over de gevolgen voor de fijnstofconcentratie in de streek. Waarschijnlijk zal ook Vilvoorde beroep aantekenen, zegt Van Asch.
Zijn Machelse collega Jean-Pierre De Groef (SP.A) is, in tegenstelling tot zijn partijtop, wel tevreden met de beslissing van Schauvliege. Hij hoopt vooral voor meer tewerkstelling in zijn gemeente, die met een hoge werkloosheid kampt. "Het is nu te hopen dat er niet teveel nieuwe juridische procedures meer aangespannen worden zodat het project snel kan gerealiseerd worden", vindt hij.
Vlaams-Brabants gedeputeerde Jean-Pol Olbrechts (CD&V) spreekt van een "zeer grote ontgoocheling". "Vooral omdat de deputatie in september vorig jaar een unanieme beslissing genomen heeft om de milieuvergunning te weigeren op basis van belangrijke argumenten."
LDD vindt de Vlaamse regering inconsequent. Uplace druist in tegen de Winkelnota voor de versterking van de handelskernen, vindt de partij. LDD hamert op de uitvoering van de mobiliteitsplannen rond Uplace. Vlaams Belang noemt het dossier een "sterk staaltje van politieke ongeloofwaardigheid" en vreest een verergering van het verkeersinfarct op het viaduct van Vilvoorde. De partij is ook bang dat Uplace "verstedelijking en verbrusseling in de hand zal werken."
'De waanzin voorbij'
Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen overweegt beroep. "Reusachtige shoppingcenters knijpen de kleinhandel dood", aldus het NSZ. De organisatie wijst ook nog op de onverzoenbaarheid van het Uplaceproject met twee andere in de steigers staande winkelcomplexen in Brussel, Neo en Just Under the Sky. "Drie enorme shoppingcenters op nog geen 10 kilometer van elkaar, dat is de waanzin ver voorbij."
Unizo-topman Karel Van Eetvelt begrijpt de beslissing evenmin. "Schauvliege had genoeg argumenten om de vergunning te weigeren. De zogenaamde bijkomende voorwaarden die ze oplegt zijn een non-argument. Voor 2022 kunnen geen extra tramlijnen en dergelijke aangelegd worden. De minister zal de fijnstofdoelstellingen dus zeker niet halen. Voor ons is dit heel duidelijk een politieke beslissing."
Voka noemt de toekenning van de vergunning dan weer "een positief signaal en een vorm van rechtszekerheid" voor wie grote investeringen wil doen in Vlaanderen. Het toont "dat de Vlaamse regering haar verantwoordelijkheid neemt wanneer de investeerder de procedure correct volgt en voldoet aan alle opgelegde normen."
'Files vier kilometer langer'
Verschillende milieuorganisaties trekken eveneens naar de Raad van State. "De voordelen en de winst in dit verhaal zijn voor de privé-investeerder, de nadelen en de kosten, zoals bijkomende files en vervuiling, voor de samenleving", zeggen Bral, Greenpeace en de Bond Beter Leefmilieu in een gezamenlijke mededeling.
De milieugroeperingen vinden voor een keer een medestander in mobiliteitsorganisatie Touring. "De files op de Ring rond Brussel zullen elke dag ongeveer vier kilometer langer worden als Uplace de deuren opent. Dit is om mobiliteitsproblemen vragen. En het is een utopie te geloven dat de bezoekers het openbaar vervoer zullen gebruiken", aldus Touring.
Uplace
Lees meer over: Samenleving , Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.