Meisertunnel: Nog vier mogelijkheden
Lees ook: Grouwels bestudeert Meisertunnel light
De vier mogelijkheden voor het Meiserplein die nog overblijven zijn de volgende: ondertunneling voor auto en openbaar vervoer, een tunnel alleen voor het openbaar vervoer, een tunnel alleen voor wagens, of helemaal geen tunnel.
Voor een autotunnel zijn er wel belangrijke voorwaarden. "Die aanleg is enkel mogelijk als deze tunnel bijdraagt tot het verminderen van de autodruk met 20 procent, zoals voorzien in het Iris 2-mobiliteitsplan en in het regeerakkoord," aldus een mededeling van Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V). Haar kabinet verduidelijkt dat de nieuwe infrastructuur niet mag leiden tot een verhoging van de autodruk en een goed alternatief moet bieden voor de wagen.
Na de zomer gaat de tweede fase van de studie van start. Die zal zes maanden duren en de verkeersstromen in kaart brengen. Op de uiteindelijke analyse is het wachten tot in de loop van 2012. De uiteindelijke kostprijs zal tussen de 105 en 122 miljoen euro bedragen, afhankelijk van de gekozen configuratie. Daar is de bovengrondse heraanleg van het plein bij inbegrepen.
Het Meiderdossier zorgde al voor behoorlijk wat opschudding binnen politiek Brussel. Minister Grouwels besliste vorig jaar om het project te schrappen om te besparen. Na druk, onder meer van minister-president Picqué (PS), werd de tunnel nieuw leven ingeblazen. In plaats van het oorspronkelijke project van 200 miljoen euro, zou een lightversie bestudeerd worden.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.