Een stadstol kan de noodzakelijke investeringen voor het openbaar vervoer en de zachte weggebruiker mogelijk maken. Dat herhaalt milieuvereniging Inter Environnement Bruxelles (IEB). “Die middelen moeten we investeren in alternatieven, niet in achterhaalde infrastructuur als de tunnels.”
‘Met stadstol kunnen investeringen MIVB verdrievoudigen’
Lees ook: 'Tolheffing van 12 euro per dag nodig'
IEB Verwijst daarvoor naar een studie van het bureau Stratec, die nog werd besteld door de vorige Brusselse regering. Die stelt een aantal scenario’s voor, waaronder een maximaal tolbedrag van 12 euro per dag. Dat zou 1 miljard euro per jaar opleveren. Een minimumbedrag van 3 euro zou ook al goed zijn voor een opbrengst van 500 miljoen.
“Die som van 1 miljard is het drievoudige van het bedrag dat in het investeringsplan van de MIVB wordt voorzien voor de komende tien jaar”, aldus IEB. “Dat maakt het ook mogelijk om het aantal pendelvoertuigen te verminderen en opnieuw stadsboulevards aan te leggen.”
De milieuvereniging wijst verder op de negatieve gevolgen van het autoverkeer op het leven in de stad, zoals de verlaagde levensverwachting door de luchtvervuiling.
Het kabinet van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) wijst er op dat IEB zich voor zijn berekeningen wel baseert op verouderde cijfers. "Bij de begrotingscontrole in oktober van vorig jaar is beslist om de investeringen in de MIVB op te trekken tot 5,2 miljard over de komende tien jaar", klinkt het.
Tunnels
Lees meer over: Samenleving , Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.