Een tolheffing van 3 euro per dag is niet voldoende om het autoverkeer in Brussel te doen dalen, concludeert een onderzoek. Om resultaat te boeken is een tarief van minstens 12 euro nodig. Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) is alvast tegen zo'n hoog bedrag.
'Tolheffing van 12 euro per dag nodig'
Tegen 2018 wil het gewest het autoverkeer in Brussel met 20 procent doen dalen, maar om die doelstelling te bereiken is minstens een tolheffing van 12 euro per dag nodig. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek dat het Brussels Gewest heeft besteld en dat de krant La Libre kon inkijken.
Bij een tolheffing van 12 euro per dag zou het autoverkeer in Brussel met minstens 13 procent dalen. De tolheffing zou de Brusselse regering jaarlijks een miljard euro opleveren. Dat is een pak geld. De totale ontvangsten van het Brussels Gewest waren in 2013 begroot op 3,1 miljard euro.
De studie, van de hand van het bureau Stratec, schoof drie opties naar voor. Optie een was het betalen van een tol bij het binnenrijden van een bepaalde zone. Dat zou gebeuren aan een soort barrière aan de grens. Mensen binnen de zone zouden zich wel vrij kunnen bewegen, meteen de reden waarom het idee niet weerhouden werd. Een kilometerheffing werd ook verworpen wegens niet technisch haalbaar tegen 2018.
De laatste optie, iedereen binnen een bepaalde zone een tol laten betalen, haalde het dus. Dat zou dan werken met een systeem van nummerplaatherkenning. Er wordt in de studie ook aangeraden om het systeem toe te passen op het grondgebied van het Gewest.
Verschuiving naar openbaar vervoer en fiets
Stratec schoof ook verschillende bedragen naar voor. Het tarief van 12 euro wordt als beste naar voor geschoven. Dat zou het aantal pendelaars met 16 procent doen dalen en 4 procent minder Brusselse automobilisten opleveren. Een en ander zou wel grote gevolgen hebben voor het openbaar vervoer, dat 8 procent meer reizigers te verwerken zou krijgen. Het gaat daarbij vooral om pendelaars, waarvan vier vijfde dan ook bij de NMBS zou terecht komen, tegenover een vijfde bij de MIVB. Het aantal fietsers zou bij een tolheffing met 14 procent stijgen.
Een tol van 12 euro zou ook het meeste effect hebben op de luchtkwaliteit. De andere opties waren 6 en 18 euro.
Een tolheffing is hoe dan ook niet voor meteen. De beslissing ligt bij de volgende Brusselse regering. De huidige regering is verdeeld over de wenselijkheid van zo'n tol en over het toepassingsgebied.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.