Metro naar Haren in 2023
Het gaat om het eerste luik van een studie die bij Beliris is besteld om de haalbaarheid van de geplande metro tussen Noord en Zuid te onderzoeken. Volgens de experts is een metrolijn broodnodig om de dichtbevolkte wijken beter te bedienen.
"Als een stadstol wordt ingevoerd in Brussel (de experts gaan daar van uit hoewel er nog geen politieke consensus over bestaat, nvdr), zal dat voor een daling van het autoverkeer zorgen in Brussel met 14 procent. Maar in de noordelijke wijken van Schaarbeek en Evere zal het effect nihil zijn," zeggen de Beliris-experts. Precies omdat het openbaar vervoer er vandaag verzadigd is. Tram 55 zit overvol. Komt daarbij de enorme bevolkingsstijging die in die wijken verwacht wordt.
Beliris onderzocht of tram 55 in eigen bedding kan worden gelegd. Maar dat blijkt zo goed als onmogelijk. Zo zijn de straten op veel plekken te smal, zijn er teveel bochten en zouden er heel wat parkeerplaatsen moeten sneuvelen. De tram rijdt voorts door een aantal winkelstraten, langs scholen en moet langs tal van kruispunten. De tram zou daarom nooit een echt hoge frequentie kunnen halen. Exit dus het scenario van een tram in eigen bedding.
Het openbaar vervoer moet dus onder de grond. Beliris onderzocht drie scenario's: premetro (ondergrondse tram), metro en automatische metro. Die laatste komt er als de beste optie uit. Het kan meer mensen vervoeren, de uitbatingskosten liggen later en de infrastructuurkosten zijn ongeveer gelijk: in de drie gevallen moet er een nieuwe tunnel worden gegraven. De kosten worden geraamd op 684 miljoen euro.
'Lijn tot Schaarbeek-vorming nog niet interessant'
Beliris heeft zich ook over de tracés gebogen: een langs Schaarbeek station, een langs het Josaphatpark (Louis Bertrandlaan) en een dwars door de drukbevolkte wijken. Dat laatste scenario draagt de voorkeur weg bij Beliris. De 4,8 kilometer lange lijn zou volgende stations tellen: Noord, Liedts, Paviljoen, Verboekhoven, Demolder, Linde, Vrede en Bordet. Beliris stelt voor om de lijn verder door te trekken tot de stations Haren en Haren-Zuid: "Dat geeft technische voordelen bij het uitgraven. De uitgegraven grond kan er makkelijker worden gestockeerd. Bovendien is daar een reizigerspotentieel vergelijkbaar met Herrmann-Debroux." De metro verder doortrekken tot Schaarbeek-Vorming is minder interessant. Pas als die site verder ontwikkeld wordt, is daar een potentieel.
De studie komt nu op tafel van de Brusselse regering. Als die snel knopen doorhakt kan volgend jaar al een masterplan worden uitgewerkt. Daarna kunnen technische voorstudies, bouwaanvragen en openbare aanbestedingen volgen. In 2018 kunnen de graafwerken dan beginnen. Over ten vroegste tien jaar, in 2023, kan de nieuwe metrolijn Noord-Bordet (of Haren) operationeel zijn. Twee jaar geleden werd nog gesteld dat Schaarbeek een metro moest krijgen tegen 2018.
Het totale kostenplaatje van de investering bedraagt 800 miljoen euro. Daar komen nog de uitbatingskosten bij. Het geld moet komen van de herfinancering van Brussel, van Beliris, leningen door de MIVB en eventueel van partnerships met de privé.
Hieronder ziet u een kaartje met de mogelijke tracés, het rode draagt de voorkeur weg van de Beliris-experts.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.