Een elektrische wagen stoot nauwelijks minder fijn stof uit dan een moderne benzinewagen. Dat staat in een onderzoek van Transport & Mobility, een spin-off van de KU Leuven.
‘Milieuwinst elektrische auto is beperkt’
De resultaten van het onderzoek staan in De Standaard en Het Nieuwsblad.
Fijn stof bij wagens komt niet alleen uit de motor, maar ook van het slijten van de banden, de remmen en het wegdek, zogenaamde niet-uitlaatemissies. Die liggen hoger bij elektrische wagens omdat zij doorgaans zwaarder zijn.
Volgens het onderzoek komt een kleine, moderne benzinewagen er in de stad beter uit dan middelgrote elektrische wagens. ‘Als elektrische wagens alle dieselwagens zouden vervangen, zou er zeker een milieuwinst zijn. Maar vervang diezelfde dieselwagens door benzinewagens en de winst is bijna even groot”, zegt onderzoeker Bruno Van Zeebroeck.
Kanttekening is wel dat er bij de test niet gekeken werd naar de kleinste partikels fijn stof, die het meest schadelijk zijn voor de gezondheid. Die worden vooral uitgestoten door dieselwagens. "Ik heb gekeken naar het PM2,5 (fijn stofdeeltjes met een diameter van 2,5 micrometer, red.), volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de beste indicator voor het gezondheidsrisico”, aldus Van Zeebroeck.
Van Zeebroeck stelt zich vragen bij het fiscaal ondersteunen van elektrische wagens. “Mogen we van de overheid verwachten dat ze een deel van de dure prijs bijpast gezien de beperkte milieuwinst?”, vraagt hij zich af. “Bovendien lossen ze het fileprobleem niet op, nemen ze in de stad even veel schaarse ruimte in beslag en kunnen op basis van Nederlandse praktijktests ook vragen gesteld worden bij de zuinigheid ervan.”
De onderzoeker pleit er dan ook voor om vooral kleinere elektrische voertuigen te ondersteunen, zoals elektrische fietsen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.