'Minder auto's, meer Nederlands en stadshervorming'
1) Stadstol. Le Soir pleit voor minder auto's en meer fietsers en openbaar vervoer. "We moeten het aantal parkeerplaatsen bij de kantoren verminderen en de toegang tot de stad duurder maken tijdens de spitsuren," klinkt het. In afwachting van een kilometerheffing, die er pas na 2020 zou komen, moet er een stadstol komen zoals in Londen. Dat moet gepaard gaan met massale investeringen in openbaar vervoer.
2) Lage-emissiezones. Naar het voorbeeld van Duitse en Franse steden moet Brussel oude en vervuilende wagens bannen uit enkele centrale wijken. Dit wordt geprezen als een relatief goedkope maatregel. Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) bestudeert momenteel de invoering van lage-emissiezones.
3) Een topman voor Actiris. De torenhoge werkloosheid is volgens de krant het grootste probleem van Brussel. Daarom moet arbeidsbemiddelaar Actiris zo snel mogelijk een nieuwe topman krijgen. Die ontbreekt al sinds 2009 door onenigheid in de Brusselse regering.
4) Migranten aanwerven. In vergelijking met de meeste andere geïndustrialiseerde landen is het verschil in werkloosheid tussen autochtonen en allochtonen erg groot in België. De inspanningen tot nu toe hebben daar nog geen verandering in kunnen brengen.
5) Meer politie op straat. "Op basis van de cijfers is Brussel verre van de Bronx maar het onveiligheidsgevoel blijft wel groeien." Volgens Le Soir is nabijheidspolitie de beste remedie maar daarvoor moet het tekort aan agenten worden weggewerkt.
6) Tweetaligheid aanmoedigen. Le Soir kwam ook tot de conclusie dat "het onthaal van Nederlandstaligen in de hoofdstad verre van perfect is." Bovendien is de kennis van het Nederlands gewenst op de arbeidsmarkt. De krant pleit daarom voor meer lessen Nederlands op school, meer uitwisseling en meer immersiescholen.
7) Getto's vermijden. De kloof tussen rijk en arm groeit in Brussel. Middenklassewoningen in arme wijken moeten voor een betere sociale mix zorgen.
8) Het Gewest vereenvoudigen. "De vele problemen bij de werf van tram 94 (op de Vorstlaan,red.) tonen aan dat de gewestelijke structuren eenvoudiger moeten." De krant wijst erop dat zowel de MIVB als Mobiel Brussel de hoofdstedelijke mobiliteit bestuderen. De verschillende overheidsdiensten zijn het ook vaak oneens over stedenbouwkundige vergunningen.
9) De bevoegdheden beter spreiden. De gemeenten moeten voor Le Soir behouden blijven, maar een herverdeling van de bevoegheden tussen gemeenten en Gewest dringt zich op, zeker op het vlak van netheid en openbare werken.
10) Meer geld. De voor Brussel nadelige financieringswet moet herzien worden ten voordele van de hoofdstad. "Maar om te overleven moet het Gewest ook proberen om de middenklasse in de stad te houden. Zoniet blijven alleen de armen en rijken over, en een deel daarvan betaalt geen belastingen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.