MIVB heeft 1,2 miljard extra nodig
De MIVB onderhandelt op dit moment met het Brussels Gewest over een nieuwe beheersovereenkomst. Volgens Lauwers moet de MIVB daarin maximaal inzetten op middelen om de capaciteit van het openbaar vervoer naar omhoog te krijgen.
"De Brusselse bevolking groeit explosief en steeds meer mensen laten de auto staan," zegt Lauwers. "Dat gecumuleerde effect zal in de toekomst voor enorme capaciteitsproblemen zorgen. Doen we niets, dan loopt de hele stad vast. We moeten nu beslissen. Want tunnels graven, tramsporen aanleggen en metrostellen aankopen kost veel tijd."
Daarom vraagt de MIVB een extra budget van 1,2 miljard euro, gespreid over de komende acht jaar. Geen gemakkelijke vraag, gezien de huidige druk op de financiën van het Gewest. Dat is ook in de veronderstelling dat de groei van onze dotatie met jaarlijks 4,2 procent stijgt, zoals in het verleden," zegt Lauwers.
De herfinanciering van Brussel, die deel uitmaakt van de akkoorden die de federale onderhandelaars recent sloten, voorziet al extra geld voor mobiliteit in Brussel. Tegen 2015 zal dat bedrag opgelopen zijn tot 135 miljoen euro. Een mooi bedrag, zegt Lauwers. "Maar dat zal niet volstaan. We zullen dus andere pistes moeten aanboren." Een tariefverhoging wijst Lauwers alvast van de hand.
'Rust laten weerkeren'
Nu CEO Alain Flausch op weg is naar de uitgang bij de MIVB, wordt Lauwers topman ad interim. Lauwers hoopt dat nu Flausch ontslag genomen heeft "de rust terugkeert. Zijn naam werkte als een rode lap op een stier."
Lauwers zou trouwens wel eens langer dan voorzien aan het hoofd van het Brussels openbaar vervoer kunnen staan. Een nieuwe topman vinden wordt, gezien het politieke kluwen in Brussel en met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, een zeer zware dobber.
U kunt het volledige interview met Kris Lauwers lezen via de link naast dit artikel en in Brussel Deze Week.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.