MIVB moet 116 miljoen besparen van Gewest
Lees ook: Woluwelaan krijgt tram
Het investeringsprogramma van de MIVB voor de periode 2013 - 2017, dat woensdag is voorgesteld, bedraagt 2,265 miljard euro. Het Brusselse Gewest neemt daarvan 1,560 miljard euro voor zijn rekening. Beliris ( het samenwerkingsakkoord tussen Brussede federale overheid) trekt 413 miljoen euro uit. Zo'n 175 miljoen euro komt voort uit de herfinanciering van Brussel.
Ruim 116 miljoen euro moet de MIVB zelf vinden via "efficiëntiewinsten". Die moeten er komen door "het beter beheer van de prestaties, de optimalisatie van de processen, de strijd tegen het absenteïsme, een betere organisatie van de diensten en energiebesparingen", aldus CEO Brieuc de Meeûs.
Enkele belangrijke investeringen die zijn opgenomen in het nieuwe beheerscontract:
- Automatisering van de metrolijnen 1 en 5 (Pulsar, ingebruikname in 2019)
- De bouw van een nieuwe metrolijn van het Noordstation richting Schaarbeek (ingebruikname in 2022)
- Een dubbele tram- en metrotunnel onder het Grondwetplein. Die is nodig om de premetro om te vormen tot een metro (ingebruikname in 2019)
- De verdere vertramming van Brussel: de huidige buslijn 71 wordt vervroegd en versneld omgevormd tot tram (Naamsepoort-Delta, ingebruikname 2018). Verder zijn er nog plannen voor de aanleg van een tramlijn van het Rogierplein naar Thurn & Taxis (werken starten in 2017), de vertramming van bus 95 (Kroonlaan) en de verlenging van tram 62 tot aan de Navo en tram 94 tot Marcel Thiry
- Renovatie van de metrostations (250 miljoen euro)
- Verhoging van de commerciële snelheid van het openbaar vervoer (Avanti-programma, 211 miljoen euro)
- Nieuwe bussen, trams en metrostellen: 676 miljoen euro verspreid over 10 jaar
- Nieuwe stelplaatsen (237 miljoen euro), en de bouw van een metro-, bus- en tramstelplaats op de Heizel in het kader van het Neo-project.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.