Pulsar wordt Brusselse metro van de toekomst
"Metrolijnen 1 en 5 zijn 'gesatureerd'," zegt Kris Lauwers, adjunct-directeur van de MIVB aan brusselnieuws.be. "Op termijn gaan we dat ook zien op de lijnen 2 en 6, maar daar hebben we de komende jaren nog ademruimte. Ook de Noord-Zuidas nadert zijn verzadigingspunt."
Om de capaciteit op de lijnen 1 en 5 te verhogen zijn er volgens de MIVB twee opties, automatisering of extra metrotunnels graven. Aangezien dat laatste 2 miljard euro zou kosten, kiest de vervoersmaatschappij voor een automatisering.
De originele metrostellen en signalisatie stammen uit 1976 en zijn onderhand aan vervanging toe. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 629 miljoen euro. Een smak geld, waar nu alleen een principeakkoord over is. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) liet alvast weten dat "het gewest dat bedrag niet alleen zal kunnen dragen". De MIVB zelf kijkt vooral in de richting van het federaal Beliris-fonds.
Tegen 2016 moet de eerste automatische metro rondrijden. Dan volgt er een overgangsperiode waarin zowel bemande als onbemande stellen de lijnen bedienen. Tegen 2018 moet de frequentie op de lijn gestegen zijn tot een stel om de twee minuten. Nu is dat nog om de drie minuten tijdens de spits. "De hoogst mogelijke frequentie met een bemande metro," aldus adjunct-directeur Lauwers. Als de automatisering is voltooid kunnen 43 metrostellen ingezet worden. Nu zijn er dat nog 31. Een capactiteitsverhoging van meer dan een derde, dus.
Om de veiligheid te verhogen komt er ook een nieuw signalisatiesysteem en worden er deuren op de perrons geplaatst.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.