MIVB-reiziger nog minder tevreden
De algemene tevredenheid van de MIVB-reizigers zakt al drie jaar na elkaar: van 5,9 op tien in 2007 naar 5,4 voor 2010. Bij de vorige enquête wees de MIVB nog naar de reorganisatie van de metro als grote boosdoener. Dit jaar herpakt de ondergrondse zich, maar trekken slechte scores voor de bus het gemiddelde naar omlaag. De punten voor de tram blijven stabiel. Dat blijkt uit de jaarlijkse reizigersenquête van de vervoersmaatschappij.
De bus krijgt vooral slechte punten voor de onderdelen 'stiptheid' en 'aansluitingen.' Als verklaring wijst de MIVB vooral op de toenemende verkeerscongestie. "Brussel blijft te veel een speeltuin voor auto's," zegt MIVB-baas Alain Flausch. "De openbare ruimte in deze stad moet dringend herverdeeld worden."
Naast de files zijn de elektronische aankondigingsborden een andere schuldige voor de tegenvallende scores voor de bus. Die lagen in 2010 namelijk vijf maanden plat voor technische aanpassingen. "Bovendien heeft de regering ons in 2010 gedwongen te besparen," zegt Flausch. "We hebben geprobeerd om de impact op het net miniem te houden, maar dat heeft toch zijn gevolgen gehad. Zo hebben we een aantal investeringen die de stiptheid bevorderen moeten uitstellen naar dit jaar."
Structurele oplossing voor de busproblemen heeft de MIVB voorlopig niet, al blijft de maatschappij wel investeren in nieuw materieel en zogenaamde correspondentiepolen. Dat zijn geïntegreerde overstapplaatsen. "Het Gewest en vooral de gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen," zegt Flausch. "De congestieproblemen kunnen alleen opgelost worden door de bussen voorrang te geven aan verkeerlichten en eigen beddingen aan te leggen."
Puike poortjes
Goede punten krijgt de MIVB wel voor de grootste vernieuwing op het metronet: de poortjes. Zo vindt 84 procent de toegangspoortjes gerechtvaardigd. De reizigers zijn ook tevreden over het gebruiksgemak. Aan de betrouwbaarheid van de toestellen heeft de MIVB nog wat werk: bijna een op vijf beoordeelt die als slecht. De vervoersmaatschappij wijst naar het gebrek aan vertrouwdheid met de Mobib-kaart in de periode dat de enquête werd afgenomen als oorzaak.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.