MIVB schreef derde minder boetes uit

JCO
© brusselnieuws.be
14/06/2012
Het aantal boetes dat de MIVB uitschreef zakte tussen 2005 en 2011 met bijna een derde. Dat blijkt uit cijfers van de vervoersmaatschappij. Een van de verklaringen is dat de controledienst vaker veiligheidstaken op zich moest nemen.

In 2005 schreef de MIVB nog ruim 46.500 boetes uit. Vorig jaar was dat aantal gezakt tot 32.000, een daling met ruim 30 procent. Enige uitzondering in de dalende lijn is het jaar 2010, toen er 41.000 reizigers op de bon werden geslingerd. Het overgrote deel van de boetes wordt uitgeschreven voor zwartrijden, zo vernam brusselnieuws.be.

"We hebben geen eenduidige verklaring voor de daling", klinkt het bij de MIVB. "De piek in 2010 valt te verklaren door de invoering van de poortjes in de metro. In 2011 hebben onze controleurs door een aantal incidenten meer veiligheidstaken op zich moeten nemen. Er waren de afgelopen jaren ook een aantal preventieve controles, waarbij iemand die geen ticket op zak heeft, niet onmiddellijk een boete krijgt. Ten slotte heeft de veiligheidsdienst wat problemen gehad om het kader op te vullen, wat ook een effect op de controles kan hebben."

Gevolg van het lagere aantal boetes is dat de MIVB ook minder inkomsten heeft. Het geïnde boetegeld ging van 5,4 miljoen euro in 2005 naar 4,3 miljoen euro in 2008, het laatste jaar waarvoor er volledige cijfers beschikbaar zijn.

Boetes beter betaald
Positief nieuws is wel dat de MIVB er beter in slaagt haar boetes beter te laten betalen. De inningsgraad steeg tussen 2005 en 2008 van 52,5 naar 56,7 procent. Voor 2010 zit de MIVB al rond de 58 procent, hoewel voor dat jaar nog niet alle procedures afgerond zijn.

Her inningspercentage ligt nog altijd aan de lage kant echter, vergeleken met De Lijn. Daar worden driekwart van de boetes ook effectief betaald. "Maar je mag niet vergeten dat wij exclusief in een grootstedelijke omgeving werken", luidt het bij de MIVB. "Veel van onze beboete reizigers zitten in een schuldregelingsprocedure, waarin het betalen van openbare vervoersboetes niet echt een prioriteit is. Een aantal mensen heeft ook geen papieren of geen vaste verblijfplaats."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni