De MIVB-abonnementen voor min-25-jarigen worden in 2012 mogelijk 15 procent duurder. Dat blijkt uit een voorstel van de directie en van het kabinet van Brussels minister van Vervoer Grouwels (CD&V) aan de raad van bestuur van de MIVB. Ook de prijzen van andere tickets en abonnementen gaan de hoogte in.

Dat staat zaterdag in de krant La Libre Belgique.

Volgens het voorstel wordt een MIVB-abonnement volgend jaar voor iedereen duurder. Bij de meeste formules blijft de stijging beperkt tot ongeveer 2 procent.

Alleen de abonnementen voor mensen jonger dan 25 kennen een forsere stijging: die zullen 15 procent meer gaan kosten. Een maandabonnement gaat van 35,50 naar 41,50 euro, een jaarabonnement van 373 naar 430 euro.

De gevolgen voor de jonge reizigers zullen volgens de MIVB beperkt blijven. Er bestaan immers speciale formules voor studenten en Franstalige studenten krijgen een groot deel van hun abonnement via de Franse Gemeenschap terugbetaald.

Langs Vlaamse zijde voorziet ook Brik voordeelabonnementen. Onlangs kondigde de organisatie wel aan dat de voordeelabonnementen in 2012 fors duurder zouden worden, van 45 naar 100 euro. Brik had te weinig budget om de abonnementen te financieren en vroeg uitdrukkelijk aan het Gewest de tarieven voor studenten te verlagen.

De tariefverhoging zal dus vooral gevoeld worden door jongeren die niet studeren. Volgens de MIVB gaat het om 8.000 van de 90.000 abonnees jonger dan 25. "Het gaat dan enkel om ofwel jongeren die niet werken maar zich niet in een precaire situatie bevinden, ofwel om jongeren die werken maar geen abonnement krijgen van hun werkgever," verduidelijkt het kabinet-Grouwels. "Een absolute minderheid dus."

Toeristen
Ook andere tarieven gaan omhoog. Een ticket voor een enkele rit zal bijvoorbeeld 25 procent meer kosten (van 2 euro naar 2,50 euro). De MIVB wil daarmee de aankoop van een ticket op bus of tram zelf ontmoedigen om de snelheid van de service te verbeteren.

Toeristische formules worden eveneens duurder. Een ticket Discover Brussels voor 24 uur gaat van 4,2 naar 6 euro, voor 72 uur betaal je volgend jaar 13 in plaats van 9,2 euro.

Volgens La Libre Belgique komt de prijsverhoging er omdat de stijgende werkingskosten de voorbije jaren niet aan de klant zijn doorgerekend. Bovendien wordt ook de inflatie in rekening gebracht.

Op 25 oktober vergadert de raad van bestuur over de nieuwe tarieven. Er zou al zo goed als unanimiteit zijn, maar volgens de krant zouden de prijsstijgingen voor sommigen toch te ver gaan. Zij zouden de hete aardappel liever terugschuiven naar de Brusselse regering, die dan de beslissing in hun plaats moet nemen.

'Slecht idee'
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) is niet te spreken over het voorstel tot tariefverhoging. "We horen voortdurend dat de installatie van poortjes in de metro extra geld oplevert. En toch worden er nu werkingskosten aan de klant doorgerekend," zegt hij. "Bovendien zijn het de kwetsbaarste klanten, de jongeren, die ervoor opdraaien. Zij hebben vaak geen alternatief voor het openbaar vervoer. De jongeren zijn ook de klanten van de toekomst. Dat zij meer moeten betalen is dus een bijzonder slechte zaak."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni