MIVB wordt 4,5 procent duurder
Vooral de ticktets gekocht in het voertuig worden duurder. Wie een kaartje op de bus of de tram koopt, betaalt voortaan 50 cent meer. De stijging ligt slechts 0,5 procent lager dan de toegelaten norm van 5 procent. Dat moet de MIVB 8 miljoen euro extra opleveren.
Nieuwigheid is een MTB-schoolabonnement dat rijden op de netten van de MIVB, De Lijn, TEC en de NMBS toelaat. Dat kost 244 euro, 40 euro meer dan een gewoon schoolabonnnement.
Of het Gewest de subsidiëring van studentenabonnementen overneemt is voorlopig koffiedik kijken. De Franse Gemeenschap vraagt dit en dat zou ook gevolgen hebben voor Vlaamse hogeschool- en universiteitsstudenten, die nu slechts op een beperkt aantal goedkope abonnementen een beroep kunnen doen. In een mededeling luidt het dat de regering dit "nader onderzoekt".
De sociale tarieven van de MIVB gaan ook omhoog. 20 cent voor een OMNIO-maandabonnement en 2 euro voor een gelijkaardig jaarabonnement.
Van Damme: "Kwaliteit stijgt niet mee"
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) is niet te spreken over de tariefverhoging. "Er wordt gesproken over tariefverhogingen zonder het te hebben over de kwaliteit van de dienstverlening," zegt hij. "Dat kan niet. De roltrappen in de stations zijn vaak stuk, de netheid laat te wensen over, de treinstellen zijn tijdens de spitsuren volgepropt met reizigers, de nieuwe toegangspoortjes werken niet zoals het hoort, er is een gebrek aan personeel in de stations, om nog maar te zwijgen over de onveiligheid van het openbaar vervoer . Op zo'n moment pleiten voor een tariefverhoging is arrogant en getuigt van weinig inzicht in de manier waarop de reizigers het openbaar vervoer in Brussel beleven."
Van Damme laakt ookt de prijsverhogingen voor jongeren, "terwijl die vaak geen alternatief hebben voor het openbaar vervoer".
In bijlage vindt u de nieuwe tarieven.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.