Reeks

Museumwachters en hun lievelingskunstwerk (2)

Danny Vileyn
© BRUZZ
25/07/2018

U kent ze vast en zeker, de mannen en vrouwen die in musea en bij tentoonstellingen een oogje in het zeil houden. Suppoosten heetten ze vroeger, vandaag zijn ze erfgoedbewaker of cultureel mediator. Maar wie zijn ze? Wij trokken onze stoute schoenen aan, stelden vragen, en maakten kennis met drie boeiende persoonlijkheden, die poseren bij hun favoriete kunstwerk.

Yannick Degreef (47) begon twaalf jaar geleden bij Bozar. Hij werkte in verschillende ateliers, maar een vaste baan lag niet in het verschiet. “Het was altijd wat, steeds opnieuw was ik over- of ondergekwalificeerd,” lacht hij. Een advertentie in het huis-aan-huisblad Vlan bracht hem naar Bozar als zaalwachter en baliemedewerker, ondertussen is hij cultureel mediator: bezoekers van tentoonstellingen kunnen hem aanspreken met vragen over de lopende expo.

Degreef studeerde aan de kunsthumaniora en volgde hoger kunstonderwijs beeldhouwen en keramiek, nu legt hij zich toe op een cursus schilderen met waterverf.

Vindt hij niet dat hij overgekwalificeerd is voor de baan? “Helemaal niet,” zegt hij. “Soms worden de rollen omgekeerd en worden de bezoekers mediator, zij leren mij dan van alles. Dat was zo met de expo van Pol Bury vorig jaar, ik kende zijn fonteinen, maar dat was het zowat.” Willy De Profondy van de Confrérie des Gastéropodes wijdde Degreef in in het werk van Pol Bury en beloofde met heel het dorp - Montbliart in Wallonië - terug te keren en zo geschiedde.

"In 1968 waren er kasseien om mee te gooien. Vandaag zijn er de social media."

Yannick Degreef, Bozar

Degreef heeft niet één kunstwerk gekozen, maar de muur met foto’s van Marcelo Brodsky die deel uitmaakt van de expo Resist. Brodsky is een Argentijn die zijn land tijdens de dictatuur (1976-1983) moest ontvluchten. The fire of ideas heet de muur. Er is niet veel veranderd volgens Degreef: in 1968 waren er kasseien en molotovcocktails om mee te gooien. “En vandaag,” zegt Degreef, “vandaag zijn er de social media.” De smartphones, zegt hij, schenken ons een illusie van vrijheid: “Alles wordt opgeslagen in databases.

Maar eigenlijk heeft hij de muur in de eerste plaats gekozen voor de naam The fire of ideas: het vuur dat de titaan Prometheus de mensen schonk is dubbel, vuur brengt licht in de duisternis, maar is ook verwoestend.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Expo , Suppoost , Bozar

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni