Bij N-VA klinkt er gemor over het versmallingsproject voor de E40, maar ook over de Brusselse plannen om tal van invalswegen te versmallen tot stadsboulevards. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) had in het Vlaams parlement eerder gezegd dat het verdwijnen van twee rijstroken op de E40 geen extra file zou opleveren.

Uit een Brusselse studie, gevolgd door een eigen analyse van Vlaanderen, bleek dat de geplande ingreep aan de E40 niet voor significant meer verkeersoverlast zou zorgen.

Cieltje Van Achter, Brussels parlementslid voor N-VA grijpt het dossier van de E40 aan om een breder plan van de Brusselse regering te bekritiseren. De ploeg van Vervoort wil immers tal van invalswegen omvormen tot stadsboulevards met minder rijstroken.

“Het is duidelijk dat de visie van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die wenst dat de Brusselaar kan flaneren op alle belangrijke invalswegen en drukke verkeersaders, de bovenhand haalt. Dat is niet bepaald aangenaam om te fietsen en wandelen tussen de uitlaatgassen van de wagens in de file. Bovendien zullen de Brusselse wijken meer sluipverkeer moeten slikken. Met dit pestbeleid wordt niets opgelost.”

Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts zegt te onderzoeken of Brussel het plan omtrent de E40 zomaar op eigen houtje kan beslissen. Eerder had de minister nog gesteld dat de ingreep geen noemenswaardige gevolgen zou hebben voor het verkeer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni