N-VA tegen tram 71: 'Zal ook in de file staan'

© brusselnieuws.be
24/07/2013
De Elsense afdeling van de N-VA ziet de vertramming van buslijn 71 niet zitten. De tram is te duur en de werken zouden voor teveel overlast zorgen in de buurt rond de Elsensesteenweg, argumenteert de partij.

De Brusselse regering besliste vorige week om in 2015 te starten met de aanleg van tram 71. Een beslissing die de Elsense afdeling van N-VA niet kan smaken. "Minister Grouwels zegt dat de tram de leefbaarheid ten goede komt, maar daar hebben wij heel wat vragen bij", zegt plaatselijk voorzitter Rik Dhoest.

De recente heraanleg van de voetpaden op de Elsensesteenweg heeft volgens Dhoest voor overlast gezorgd in die buurt. "Er waren mobiliteitsproblemen in de omliggende straten, om maar te zwijgen over de extra parkeerdruk door het wegnemen van parkeerplaatsen", zegt hij. "Dat is niet voor herhaling vatbaar. Het aanleggen van een nieuwe tramlijn zou betekenen dat de belangrijkste verkeersader voor Elsene weer maanden geblokkeerd wordt."

Bovendien doet het kostenplaatje van de operatie, 54 miljoen euro in een eerste fase, "de wenkbrauwen fronsen", zeg Dhoest. "Zou men niet beter werk maken van de uitbreiding van het metronet in plaats van onnodige tussentijdse investeringen te doen?

Een tram betekent volgens de N-VA nog geen goed alternatief voor de huidige buslijn. "Als de bus in de file staat, zal dat met de tram net hetzelfde zijn", besluit Dhoest.

De Elsense N-VA, die geen verkozene heeft in de gemeenteraad, plaatst zich zo op de lijn van het college in de gemeente. Meerderheidspartijen MR en PS zijn al jaren tegenstander van de vertramming van lijn 71, en ook zij zien meer heil in een uitbreiding van het metronet. Een metro is echter veel duurder en minder snel te realiseren dan een tram. Het Gewest en de MIVB zien in de tram de oplossing voor de capaciteitsproblemen van bus 71. Die lijn is de drukste van het gewest.

Ecolo: 'Maar zes maand hinder'
Ondertussen wijst Yves Rouyet (Ecolo), oppositielid en voorstander van de tram, erop dat de aanleg van een tram op de Elsensesteenweg volgens de MIVB slechts twee jaar zou duren omdat vele nutswerken al gebeurd zijn. Bovendien zou niet de hele steenweg in een keer aangepakt worden maar in vier delen die elk zes maanden zouden duren. De hinder zou met andere woorden moeten meevallen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni