Navo-tunnel opent maandag 15 oktober

© brusselnieuws.be
10/10/2012
Maandag om 6 uur gaat ter hoogte van het Navo-hoofdkwartier langs de Leopold III-laan een nieuwe autotunnel open. De wegtunnel kostte 20 miljoen euro en moet de doorstroming van het verkeer tussen Brussel en de luchthaven verbeteren. Op termijn komt er bovengronds een multimodaal knooppunt met een tramhalte.

De nieuwe tunnel scheidt het doorgaand van het plaatselijk verkeer. Hij telt 2 x 2 rijkstroken en is 235 meter lang (600 meter met de in- en uitgangen). De verwachting is dat op een werkdag gemiddeld 35.000 wagens de tunnel zullen gebruiken.

"Deze nieuwe tunnel maakt de bovengrondse openbare ruimte een pak aangenamer", stelt Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). "Er ontstaat ook extra ruimte voor de aanleg van een hoogwaardige tramlijn. De heraanleg van de Leopold III-laan komt daardoor weer een stuk dichter bij zijn voltooiing."

De tramsporen op de Leopold II-laan worden nog verlengd van het kruispunt Bordet (huidige eindhalte Da Vinci) via de Navo tot de grens met Vlaanderen. De vergroening van het tramspoor en de aanplantingen langs de tramsporen zullen de overgang tussen de Ring en de Leopold III-laan versterken. "Het is de bedoeling om een echte groene toegangspoort tot Brussel te scheppen", zegt Laurette Onkelinx (PS), federaal vicepremier en voorzitster van Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen het Brussels Gewest en de federale regering.

Intermodale zone
De ruimte die is vrijgekomen door de aanleg van de tunnel wordt uitgebouwd tot een knooppunt van verschillende vervoersmodi. "Er komt een intermodale zone met comfortabele bus- en tramhaltes en een kiss & ridezone", aldus nog Grouwels. Het nieuwe stadsmeubilair zal bestaan uit koperkleurige materialen, een verwijzing naar de luchtvaart en de militaire activiteiten uit de buurt.

Totale kostprijs van de vernieuwing van de Leopold III-laan bedraagt 42,5 miljoen euro. 20 miljoen daarvan is voor de tunnel. Ook de Raketstraat en de Bourgetlaan worden heraangelegd. Die krijgen fietspaden in de beide richtingen.

Veiligheid
"Er ging bijzondere aandacht naar de veiligheid", klinkt het nog in de officiële mededeling. "Elke ondergrondse gang beschikt aan de rechterkant over een voetpad van 80 centimeter. In het midden van de twee tunnelgangen bevinden zich de veiligheidsuitgangen die met een trappenhuis zijn verbonden. Deze veiligheidstrappen zijn vanaf het voetpad bereikbaar en leiden naar een hoger gelegen verkeersvlak. Er kwamen ook verbindingsdeuren tussen de twee tunnelgangen. Er geldt ook een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur in de tunnel."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Haren , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni