Hoewel het Brussels Gewest in principe alle uitnodigingen voor Brusselaars ouder dan 64 verstuurd heeft, blijkt dat niet alle Brusselse ouderen een uitnodiging in de bus kregen. Volgens een enquête van het callcenter ontving zo’n twaalf procent van de Brusselse geadresseerden geen uitnodiging. “Het ligt dus niet enkel aan de bereidheid.”
Niet alle Brusselse ouderen kregen uitnodiging vaccin: ‘12 procent raakte verloren’
De vaccinatie van de oudere bevolking in Brussel lijkt op een plafond te botsen. Vooral een lagere vaccinatiebereidheid bij de Brusselse ouderen wordt als verklaring naar voren geschoven. Maar volgens sommige ouderen is er meer aan de hand.
“Ik ben een 86-plusser en kreeg nog steeds geen uitnodiging tot vaccinatie,” vertelt Jettenaar André Monteyne aan BRUZZ. “Daarom belde ik naar het callcenter. Na lang wachten en doorgeschakeld te zijn geweest, kwam ik bij een vriendelijke dame terecht die me helaas moest meedelen dat er geen plaats meer vrij was in de nabijgelegen vaccinatiecentra in Sint-Jans-Molenbeek en aan de Heizel.”
“De vrouw raadde me aan om volgende week nog eens terug te bellen. Ze kon me niet vertellen hoe het komt dat zoveel mensen jonger dan mij wel al gevaccineerd raakten. Het verbaast me dus ten sterkste dat men een tekort heeft aan geïnteresseerden voor een vaccin, want ik wil er wel degelijk één. Het ligt dus niet enkel aan de bereidheid.”
"Sommige mensen denken dat het om reclame gaat en doen hun brief niet open."
Volgens Inge Neven, hoofd van de Brusselse gezondheidsinspectie, worden uitnodigingen gegenereerd door de federale database. Iedereen met een rijksregisternummer en een domicilie in België krijgt bijgevolg een uitnodiging. Maar die kan wel verloren gaan.
“Op basis van een enquête bij 1.200 mensen gevoerd door het callcenter, blijkt dat zo’n twaalf procent van de geadresseerde Brusselaars geen uitnodiging had gekregen,” aldus Neven. “Dat betekent bijvoorbeeld dat in sommige appartementsgebouwen enveloppen samen in de ingang worden gelegd en mensen hun brief niet zien. Sommige mensen dachten ook dat het om reclame ging en deden niet open. Er zijn tal van redenen in een grote stad als Brussel.”
Wachten bij het callcenter
Neven benadrukt dat het belangrijk om weten is dat mensen die geen uitnodiging hebben gekregen, en ouder dan 56 zijn, naar het callcenter kunnen bellen om daar een afspraak te maken. “Een aantal centra zit inderdaad al flink vol, maar het is zeker goed dat de 86-jarige meneer probeert om volgende week terug te bellen. Vanaf dan gaat overigens ons nieuwe systeem van start waarbij men aan de hand van het rijksregisternummer meteen zelf een afspraak kan boeken.”
Dat het nieuwe systeem niet ongelegen komt, denkt ook de 57-jarige Koen(*) uit Laken. Sinds de aankondiging dat ook 55-plussers zich voortaan mochten aanmelden voor een vaccinatie, probeerde de man reeds acht keer binnen te raken bij het callcenter. Uit de verschillende lezersbrieven die BRUZZ hierover ontving, blijkt dat hij niet de enige is met moeite om het callcenter te bereiken.
“Slechts één keer raakte ik binnen. Een mevrouw vertelde me dat alle reserveplaatsen voor het vaccin reeds ingenomen waren. Toen ik nog een bijkomende vraag stelde over de volgorde van de vaccinaties, werd haar antwoord echt warrig en werd er ingehaakt. Ik kreeg niet meegedeeld wanneer ik opnieuw moest proberen.”
(*) familienaam gekend bij de redactie
Lees meer over: Brussel , Laken , Samenleving , Gezondheid , ouderen , vaccinatiegraad , Inge Neven