Nieuwe Dansaertstraat: 'Geen oplossing voor fietsers'
Het stof van de werkzaamheden aan de Dansaertstraat is nog niet neergedwarreld, of er klinkt al protest. "Voor fietsers is het er nu verergerd", schrijft parlementslid Annemie Maes (Groen) op haar Facebookpagina. "Gewoon gevaarlijk, geen plaats, verplichting om te slalommen tussen, rond en naast auto's. Welke ouder laat zijn kind daar fietsen? En welke idioten hebben die plannen gemaakt en goedgekeurd? Shame on you, Brussel-Stad."
De Stad - waar ook Groen tot de meerderheid behoort - had inderdaad voor de aanvang van de werken een fietspad aangekondigd. "We wilden een vrijliggend fietspad tussen de parkeerstrook en het trottoir", zegt Willem Stevens (SP.A), woordvoerder van schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi (PS). "Maar de dienst Stedenbouw van het Gewest en ook de fietsmanager keurden dat plan niet goed."
Fietsmanager Frederik Depoortere bevestigt dat. "De Stad is daar trouwens snel mee akkoord gegaan. Dat fietspad zou er gekomen zijn tussen de Oude en de Nieuwe Graanmarkt, en één stuk van een as aanpassen heeft geen zin. Ervaring en studies leren dat er veel ongevallen gebeuren op plaatsen waar zo'n fietspad weer aansluit bij de rijweg. Herinrichting van de weg lost niet alles op; er zijn nu bijvoorbeeld ook veel dubbelparkeerders omdat alles op het einde van de Dansaertstraat te breed is."
Fietslogo's
Nu is er dus helemaal geen aanpassing voor fietsers, en worden er al eens fietsers op de brede voetpaden gesignaleerd. Er komen enkel een aantal fietslogo's op de rijweg. Zowel Stevens als Depoortere zien de oplossing in een nieuw mobiliteitsplan van de stad Brussel. "Een autovrij Beursplein met eenrichtingsverkeer in de Dansaertstraat is de logica zelve", aldus Stevens. "In dat geval zou er een staduitwaartse busbaan vanaf het Beursplein komen, wat ook ruimte schept voor fietsers." Maar dat mobiliteitsplan is dus nog niet goedgekeurd. "Dat is voor de volgende legislatuur."
Ook in de Moutstraat, die veranderd is in een zone 20, heeft de Stad trouwens niet haar oorspronkelijke plannen kunnen uitvoeren. "We wilden er graag een echt pleintje met bijzonder materiaal", aldus Stevens. "Maar van de dienst Stedenbouw van het Gewest moesten we bij platines blijven en een profiel van de rijweg behouden. Voor hen telt vooral de coherentie en het geschiedkundig belang. Administraties hebben dus ook heel wat te zeggen in Brussel."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.