De kogel is door de kerk: als de privé-investeerders mee willen, tellen het zuiden en het westen van de Vijfhoek op 1 maart 2018 vier ondergrondse parkeergarages extra. Ook moet de ondergrondse parkeergarage aan het Poelaertplein uitgebreid worden.
Nieuwe parkings moeten zoekverkeer ontmoedigen
Ondergrondse compensatie van de honderden bovengrondse parkeerplaatsen die geschrapt worden (en werden) voor de uitbreiding van de voetgangerszone. Lees: de heraanleg van de centrale lanen. Dat is het compromis tussen liberalen en socialisten. Voor de vier ondergrondse parkeergarages rekent de stad op de privésector voor bouw, uitbating en heraanleg van de pleinen. “Heel de operatie mag de belastingbetaler geen eurocent kosten,” zegt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD).
De vier uitverkoren plaatsen zijn Rouppe, Nieuwe Graanmarkt, IJzer en Vossenplein. Els Ampe: “De parkings moeten verschillende soorten parkeerplaatsen bevatten. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om een private autobox te huren, maar er moet ook plaats zijn voor tweewielers en voertuigen voor mensen met een beperkte mobiliteit.”
Een parkeergeleidingssysteem, dat in samenwerking met de Brusselse regering wordt uitgewerkt, moet de automobilisten nog makkelijker een plaats aanwijzen. “Eén derde van de auto’s in de Vijfhoek is zoekverkeer,” zegt Ampe, die ervan overtuigd is dat de ondergrondse parkeergarages voor minder verkeer gaan zorgen. Bovendien: “Brussel moet opnieuw winkelhoofdstad worden, ook voor Vlamingen en Walen die hier niet geraken met het openbaar vervoer.”
Archeologische vondsten
Hoeveel plaatsen de ondergrondse parkeergarages gaan tellen, laat de stad Brussel over aan de privésector. “Al is het natuurlijk de stad die de bouwvergunning moet afleveren,” zegt Ampe. Streefcijfer is het aantal bovengrondse parkeerplaatsen dat sinds 2004 verdwenen is. Wat de stad wel oplegt, is de maximumprijs tijdens het weekeinde. Ampe: “Een avondje op café of restaurant mag maar vijf euro kosten.”
Ampe erkent dat de Brusselaar gedurende jaren met veel werven zal opgescheept zitten: “Het kan niet anders, in Bordeaux is het ook zo gegaan tot grote tevredenheid van iedereen ... toen de werken achter de rug waren.”
De investeerders moeten ook het aanwezige groen en monumenten, zoals de fontein op het Rouppeplein, respecteren, en worden er archeologische vondsten gedaan dan wordt de bouw afgeblazen. Op risico van de aannemer. Ampe is er ook van overtuigd dat de vlooienmarkt op halve kracht kan blijven draaien. De werken mogen maximaal 30 maanden duren. Nu is het wachten op kandidaat-investeerders.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.