De NMBS kan zich niet terugvinden in het Richtschema dat de Brusselse regering heeft goedgekeurd voor de Zuidwijk. Onzekerheid troef dus over de uitvoering van het toekomstplan . Minister-president Rudi Vervoort (PS) is ontgoocheld. "Eens te meer komen de Brusselaars er bedrogen uit."
NMBS stuurt toekomstplan Zuidwijk terug naar af
Het Richtschema zet de lijnen uit voor een transformatie van de Zuidwijk in verschillende fasen tegen 2030. Maar alles staat of valt met de participatie van de NMBS, die behalve het station zelf ook verschillende kantoorgebouwen in de buurt bezit. Volgens een anonieme bron in La Dernière Heure zal de NMBS op een bijeenkomst met de Brusselse regering en de betrokken gemeenten vragen om het plan grondig te herzien. De spoorwegen zouden het bijvoorbeeld niet langer zitten om hun zetel in de Frankrijkstraat te verlaten om plaats te maken voor extra woningen. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat de NMBS op korte termijn geld heeft voor een ambitieuze renovatie van het station waar het Gewest op aandringt.
Terug naar af dus voor het toekomstplan waar het Gewest sinds 2013 aan werkt. Vervoort is not amused. In een officiële reactie laat de minister-president weten dat het Richtschema tot stand kwam "in vol overleg met de vertegenwoordigers van de NMBS, die reeds hebben deelgenomen aan tientallen vergaderingen waar zij onder meer hun intentie duidelijk hebben gemaakt om het huizenblok Frankrijk-Bara te verlaten."
Bedrog
Ondertussen is de NMBS - of voogdijminister Jacqueline Galant (MR) - echter van dat voornemen afgestapt. "De Brusselaars komen er eens te meer bedrogen uit", aldus nog Vervoort. "Nochtans draagt de NMBS, samen met haar minister van toezicht, als vastgoedspeler een enorme verantwoordelijkheid in het passief van de wijk. En tegelijk hebben ze een ongelooflijke hefboom in handen om dit passief positief te laten evolueren."
Nog volgens Vervoort is het Richtschema "een realistische win-winstrategie", waar ook bewoners wel bij zouden varen. Dit in tegenstelling tot "de monumentale projecten van de NMBS", zoals het plan voor een nieuwe stationsoverkapping van Jean Nouvel. De minister-president belooft dat het Gewest blijft inzetten op een heropleving van de wijk "zelfs als de Federale Staat zijn verantwoordelijkheden de rug zou toekeren."
'Vindt federale regering Brussel niet belangrijk?'
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vindt het onbegrijpelijk dat de NMBS op korte termijn niet gaat investeren in het Zuidstation. "Het station is het meest bezochte van België en het belangrijkste internationale knooppunt van ons land", aldus Smet. "Het bepaalt het imago van België. Het wordt dus tijd dat de NMBS er in investeert. Of is Brussel voor deze regering niet meer belangrijk?"
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.