Noord-Zuidas: nieuwe tunnel of pendeltreinen met kopstations?
Lees ook: 'Expresnet opnieuw uitgesteld tot 2025'
De Noord-Zuidverbinding slikt vandaag tot 96 treinen per uur en is daarmee zo goed als verzadigd.
Het meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS-groep (Infrabel, NMBS en Holding) heeft het over een uitbreiding van 's lands belangrijkste treinknooppunt (een op drie treinen passeert door de tunnel). Hoe die uitbreiding moet gerealiseerd worden, daar blijft de groep echter over zwijgen, schrijft Le Soir woensdag.
Het meerjarenplan is nog niet definitief en moet nu nog naar de gewesten. Het is uiteindelijk de politiek - federaal en in mindere mate op gewestniveau - die de knoop zal moeten doorhakken.
Een en ander heeft met de kostprijs voor de verschillende scenario's te maken. Het bestaan van die verschillende pistes in het plan wordt door een bron dicht bij het dossier bevestigd aan brusselnieuws.be.
Trauma's
Voor de uitbreiding is 500 tot 700 miljoen euro voorzien. De meest efficiënte piste is een of meerdere nieuwe treintunnel(s) (onder de huidige, ernaast of een combinatie van die twee pistes). Het prijskaartje van ruim 3 tot 5 miljard euro blijkt echter te duur voor de NMBS-groep. Tunnels of sporen naast de huidige betekent ook onvermijdelijk traumatiserende onteigeningen en afbraak bovengronds. Een diepe tunnel onder de huidige kan die afbraak tot een minimum beperken.
Een tweede scenario vormt de stations Noord en Zuid om tot kopstations. Passagiers zouden er dan overstappen op een pendeltrein, die door de tunnel rijdt, een beetje zoals de metro en RER dat doen in Parijs. Aanzienlijk nadeel: pendelaars verliezen zo al snel een kwartier met overstappen en ook het reiscomfort van reizigers die niet eens in Brussel moeten zijn krijgt een klap.
Een derde scenario ziet zowel doorgaand treinverkeer als pendeltreinen door de tunnel. Het aantal perrons moet in dat geval opgetrokken worden in zowel het Noord- als het Zuidstation. Internationale experts noemen deze optie echter onwerkbaar. De vrees bestaat dat het probleem dan gewoon naar de stations wordt verplaatst.
Naast de scenario's die de NMBS-groep bestudeert bestaan er nog andere. De Brusselse regering is bijvoorbeeld vragende partij voor een betere benutting van het bovengrondse spoornet, een optie die alvast een pak goedkoper is dan de eerder vermelde scenario's.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.