Noordelijke Ring: Extra parallelwegen maken meeste kans
Lees ook: Brussel tweede filestad van Europa
De plannen voor de 'optimalisatie' van de noordelijke Ring werden donderdag besproken in de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement. Dat meldt De Standaard.
In het strategisch milieueffectenrapport worden vijf opties naar voor geschoven. Lokaal verkeer scheiden van doorgaand verkeer is het voornaamste doel van de meeste keuzes. Parallelwegen lijken voorlopig de meeste kans te maken. Deze optie scoort goed op vlak van verkeersveiligheid, maar slecht voor uitstoot van stikstofdioxide.
De zogenaamde dubbeldeksvarianten, met een viaduct of een tunnel, boeken slechte punten voor respectievelijk geluidsoverlast en fijn stof. Een tunnel onder Brussel tussen Sint-Stevens-Woluwe en Groot-Bijgaarden zou net als de dubbeldekstunnel zorgen voor een fijn stofwolk aan de tunnelmond. Bovendien zal het kostenplaatje hiervoor niet mals zijn.
De laatste optie, geen nieuwe infrastructuur, maar het geld stoppen in openbaar vervoer lijkt net als de tunnel onder Brussel weinig kans te maken. Volgens milieuverenigingen zoals Bral heeft deze optie nooit een eerlijke kans gekregen en wil de regering mordicus voor een bredere Ring gaan. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) verdedigt zich door te stellen dat ze 1 miljard euro per jaar in het Vlaams openbaar vervoer pompt.
Tegen eind dit jaar moet een maatschappelijke kosten-batenanalyse klaar zijn. Minister Crevits zegt dat de regering in december de knoop wil doorhakken. Daarna moet er nog een milieueffectenrapport komen voor de gekozen optie, net als de noodzakelijke vergunningen.
Het zal in ieder geval nog een tijdje duren eer de werken van start gaan.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.