Oeso ook kritisch over uitbreiding Ring
Lees ook: Oeso pleit voor stadstol in Brussel
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) wijst er in het rapport op dat de Belgische gewesten vaak geen gestandaardiseerde kosten-batenanalyses worden gemaakt voor men aan een groot wegeninfrastructuurproject begint.
Het rapport wijst in dat verband naar de geplande uitbreiding van het noordelijke en oostelijke deel van de Ring, op Vlaams grondgebied. "Dit project zou de verkeersopstoppingen wel eens kunnen verplaatsen naar andere delen van het aansluitende snelwegennetwerk (…). Het gebruik van de verbrede Ring zal meer verkeer aantrekken en dat verkeer kan ervoor zorgen dat de gemiddelde snelheid ondanks de extra infrastructuur net zakt."
De plannen voor de verbrede Ring voorzien lokaal tot 17 rijstroken. Dat is het totaal in de twee richtingen, hoofdassen + parallelle assen voor lokaal verkeer.
Het Antwerpse Oosterweeldossier is voor de Oeso een ander voorbeeld van groot dossier waar onvoldoende met een standaard kosten-batenanalyse is gewerkt.
Met haar kritiek zit de Oeso op dezelfde golflengte als milieuorganisaties, die al enkele jaren waarschuwen voor een aanzuigeffect door een verbreding van de Ring.
Dieselkoploper
In het rapport trekt de organisatie overigens ook nog eens van leer tegen de verdieseling van het Belgische wagenpark, dat met name in stadscentra voor een verslechtering van de luchtkwaliteit zorgt. De situatie in ons land is in dat opzicht een van de slechtste van de Oeso-landen.
Uitbreiding Ring rond Brussel
Lees meer over: Samenleving , Uitbreiding Ring rond Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.