Terwijl de Brusselse regering werkt aan een nieuwe wet die het gebruik van deelsteps aan banden legt, is er toch weer een nieuwe operator op de markt gekomen. Hoe kan dat?
Nieuwe deelstepverdeler in een al verzadigde markt
Met zeven aanbieders was de Brusselse markt van elektrische deelsteps eigenlijk al meer dan verzadigd. Toch heeft zich een nieuwe operator gemeld: het Brusselse Gliize, een bedrijf van vader en zoon. Daarmee komt het totale aantal deelsteps op 21.000, blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit. Met 4.200 is Dott de grootste aanbieder, gevolgd door VOI (3.800) en Bolt (3.500).
Het is op z’n minst opmerkelijk dat Gliize zich juist nu als nieuwe speler meldt. Op de achtergrond werkt de Brusselse regering namelijk hard aan een nieuwe wet die het gebruik ervan drastisch moet inperken. Volgens een eerste voorstel komt er een numerus clausus op het aantal steps. Twee bedrijven mogen elk 5.000 steps uitbaten, nog twee bedrijven elk 1.500 steps en de rest slechts 300 steps. Zo moet het totale aantal onder de 14.000 komen.
Meer steps dan in Parijs
In Brussel ligt het aantal deelsteps aanzienlijk hoger dan Parijs, waar er 15.000 rondrijden, terwijl daar bijna dubbel zoveel mensen wonen. De Franse hoofdstad kondigde onlangs aan de deelsteps te gaan verbieden als op 31 augustus de contracten aflopen met de drie aanbieders die er actief zijn, Lime, Tier en Dott. Vooralsnog volgt Brussel dat voorbeeld niet.
Het is niet zo vreemd dat Gliize zich als nieuwe speler kan melden, volgens een woordvoerder van het verantwoordelijke kabinet van minister Elke Van den Brandt (Groen). Hij verwijst naar de huidige wet uit 2019, die nu nog van kracht is. “Ondernemers zijn vrij om zaken te doen die passen binnen de huidige kaders.”
Maatregelen
Voorlopig is een eerste lezing goedgekeurd. Momenteel wordt er overlegd met de sector, lokale besturen en mobiliteitsactoren. Naar verwachting kan binnen twee weken een nieuwe versie van het plan aan de regering worden gepresenteerd. Vooruitlopend op het besluit namen verschillende Brusselse gemeenten zelf al maatregelen, zoals het instellen van drop-zones en het opleggen van boetes voor foutgeparkeerde steps.
Gliize zegt met duizend deelsteps actief te zijn in Brussel. Met een beetje pech moeten ze dat aantal binnen niet al te lange tijd alweer flink naar beneden schroeven, als de nieuwe wet in werking treedt. Toch maakt mede-eigenaar van Gliize Emin Luka zich geen zorgen, zegt hij. “We zullen de numerus clausus uiteraard respecteren, dat is geen probleem. We hebben al contact gelegd met andere steden, zoals Nijvel, Mechelen en Namen. Mogelijk kunnen we onze steps daar uitbaten.” Die plannen zijn echter nog niet concreet, zegt Luka.
Nog niet verzadigd
De markt voor (deel)steps is nog niet verzadigd, vindt Gliize. “Wij zien nog genoeg mogelijkheden. We richten ons bijvoorbeeld niet alleen op particulieren maar ook op corporate gebruikers, zoals hotels die de steps kunnen aanbieden aan toeristen die de stad bezoeken. We beginnen nu met duizend steps om te kijken hoe het gaat en mogelijk breiden we later verder uit.”
Lees meer over: Samenleving , deelstep , deelsteps , drop-offzones deelstep , elektrische deelstep , verbodszones deelsteps , Dott , Lime , bolt , poppy , Tier