Catherine Morenville (Ecolo), Schepen in Sint-Gillis van Openbare Ruimte, Stedenbouw Gelijke Kansen,Vrouwenrechten, Mobiliteit en Parkeerbeleid

| Catherine Morenville (Ecolo), Schepen in Sint-Gillis van Openbare Ruimte, Stedenbouw Gelijke Kansen,Vrouwenrechten, Mobiliteit en Parkeerbeleid.

Ook Sint-Gillis maakt straten autoluw voor zwakke weggebruiker

SG
© BRUZZ
23/04/2020

In Sint-Gillis zijn twaalf straten aangeduid die zullen worden omgevormd tot woonerf. Vijf straten zijn reeds omgevormd tot een fietsstraat, en er volgen er nog drie. De beslissing is een antwoord op de uitnodiging van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om meer plaats te geven aan actieve weggebruikers. "Het is belangrijk dat inwoners de nodige sociale afstand kunnen houden, zeker wanneer iedereen terug naar het werk en de winkel gaat", zegt schepen Morenville.

Na Elsene, Anderlecht, Brussel-Stad, Evere, Schaarbeek en Watermaal-Bosvoorde gaat ook de gemeente Sint-Gillis in op de uitnodiging van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt om meer plaats te geven aan wandelaars en fietsers.

“We hebben twaalf straten aangeduid die zullen omgevormd tot woonerf,” klinkt het bij schepen van Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo). “Vijf straten hebben we reeds omgevormd tot fietsstraat, en er volgen er nog drie. Er komen dus 12 woonerven bij, en 8 straten worden een fietsstraat. De beslissing komt er om de overgang naar de exit uit de lockdown mogelijk te maken. Het is belangrijk dat inwoners de nodige sociale afstand kunnen houden, zeker wanneer iedereen terug naar het werk en de winkel gaat.”

“Overleg leidt tot resultaat,” zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt. “We willen Brusselaars voldoende plaats geven om hun noodzakelijke verplaatsingen veilig te doen, met voldoende afstand van elkaar. Ik ben blij dat de gemeentes zo enthousiast en constructief meedenken over meer plaats voor Brusselaars.”

Nog meer initiatieven

Van den Brandt hoopt op nog meer initiatieven vanuit andere Brusselse gemeenten: “Deze pandemie is een enorme uitdaging voor een dichtbevolkt gebied als Brussel. Straf hoe de lokale besturen tijdens deze moeilijke periode deze grote uitdaging aangaan, en samen meer publieke ruimte creëren voor hun inwoners. Op deze manier kunnen de Brusselaars de social distancing-maatregelen respecteren en toch hun noodzakelijke verplaatsingen en bewegingsmomenten behouden.”

De volgende straten worden omgevormd tot woonerven:

  • Fortstraat

  • Dejonkerstraat

  • Bosquetstraat

  • Jourdanstraat

  • Jean Stasstraat

  • Vorstse Steenweg (tussen Volders et Verhaegen)

  • Denemarkenstraat (gedeeltelijk)

  • Coenraetsstraat

  • Joseph Claesstraat

  • Andennestraat

  • Kerkstraat

  • Waterloosesteenweg (tussen Bareel et Hallepoort)

De lijst van fietsstraten:

  • Denemarkenstraat (gedeeltelijk)

  • Dethystraat

  • Maurice Wilmottestraat

  • Studentenstraat

  • Ierlandstraat

  • Lausannestraat

  • Loixplein

  • Zwitserlandstraat

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving , Catherine Morenville , Elke Van den Brandt , openbare ruimte , exitstrategie coronacrisis

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni