‘Parkeerplan geen stap naar minder auto's’

© brusselnieuws.be
16/07/2013
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) en oppositiepartij SP.A zijn erg teleurgesteld over het parkeerbeleidsplan van de Brusselse regering. “Met bodemprijzen bereik je geen ambitieuze doelstellingen.”

De Brusselse Raad voor het Leefmilieu stelt vast dat het nieuwe parkeerplan niet voor minder auto's in de stad zal zorgen. "Dit is een politiek compromis dat zijn oorspronkelijke bedoeling voorbij schiet", zegt Jeroen Verhoeven. "Er is geen link meer tussen het het parkeerplan en het Iris 2-plan van de Brusselse regering (dat 20 procent minder autoverkeer nastreeft tussen 2001 en 2018). Oorspronkelijk was dat wel zo."

SP.A-oppositielid Jef Van Damme zit op dezelfde golflengte. "Het definitieve parkeerbeleidsplan is een serieuze afzwakking van het initiële plan", meldt het Brussels parlementslid." Het dreigt enkel en alleen een instrument te worden van uniformisering van de regels en niet langer een hefboom om een fundamentele en hoogst noodzakelijk verschuiving van automobiliteit naar alternatieve vervoersmodi zoals openbaar vervoer, de fiets of voetgangers."

Korte verplaatsingen
Van Damme hekelt met name dat het totale aantal parkeerplaatsen niet vermindert. Hij vindt het grote gebied waarin een bewonerskaart geldig wordt (tot 150 hectare of 1,5 vierkante kilometer) ook te groot. "Zo moedig je korte verplaatsingen met de auto aan."

Bral toont zich wel opgetogen over de regeling voor beroepsgroepen die zich vaak verplaatsen in de stad. "Die groepen hebben een economische meerwaarde. Maar hun parkeerkaarten zullen van weinig nut zijn als ze moeten vaststellen dat er geen plaats is waar ze moeten zijn omdat de parkeerplaatsen overal te goedkoop zijn."

Verhoeven doelt dan vooral op de goedkope tarieven voor een tweede bewonerskaart. "Het verminderen van het aantal parkeerplaatsen lag blijkbaar moeilijk omdat er ook een demografische boom is. Maar dan moet je een tweede kaart voor het gezin goedkoop maken? Zeldzame zaken moeten net duurder zijn."

Bral betreurt ten slotte dat er geen beperking op het aantal bewonerskaarten is vastgelegd. "Het zal nog steeds mogelijk zijn om meer bewonerskaarten uit te delen dan er parkeerplaatsen zijn in een gemeente of wijk. Zo moedig je wildparkeren aan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni