Volgend jaar verhuizen zowat 2.600 Vlaamse ambtenaren naar Thurn & Taxis. Vraag is of het huidige aanbod van openbaar vervoer naar de site toereikend is. De Vlaamse overheid overweegt alvast om een pendelbus in te leggen vanaf het Noordstation.
Pendelbus voor Vlaamse ambtenaren naar Thurn & Taxis
Langs de Havenlaan krijgt het Herman Teirlinckgebouw nu snel vorm. Volgend najaar moet het nieuwe Vlaams Administratief Centrum (VAC) helemaal klaar zijn. Dan verhuizen om en bij de 2.600 ambtenaren uit verschillende gebouwen naar het kantoorcomplex op de site van Thurn & Taxis.
Pendelbus
Omdat de Vlaamse overheid het vervoersaanbod daar ontoereikend acht, overweegt ze om in eerste instantie een pendelbus in te leggen tussen het nieuwe VAC en het Noordstation. Daarvoor zijn offertes gevraagd aan de private busaanbieder Keolis, maar ook aan de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn en de Brusselse MIVB.
De Vlaamse overheid zou betalen voor de dienst, die alleen toegankelijk zou zijn voor ambtenaren. Verschillende bedrijven in de buurt, waaronder KBC, organiseren al langer pendelbussen naar het Noordstation.
Fikse wandeling
Veel ambtenaren zitten vandaag verspreid in de Noordwijk en komen dagelijks met de trein naar Brussel. Na de verhuizing wordt de afstand tussen station en kantoor echter een stuk groter.
Ook vanaf het station Thurn & Taxis of metrostation IJzer is het een fikse wandeling. De eerder aangekondigde tram vanaf het Noordstation is door de Brusselse regering op de lange baan geschoven.
Bestaande busaanbod
Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil zich niet uitspreken over de pendelbus. Zijn woordvoerster wijst op het bestaande busaanbod. “In de spits rijdt er om de vier à vijf minuten een bus tussen het Noordstation en Thurn & Taxis,” klinkt het, verwijzend naar lijnen 14 en 57.
Volgens het kabinet komt het er vooral op aan het bestaande aanbod beter te promoten bij de ambtenaren. “We zullen de MIVB vragen om op haar bussen en aan de halte aan het Noordstation duidelijk aan te duiden dat de buslijnen naar Thurn & Taxis gaan.”
Twee extra lijnen
In de jaren 2018-2020 zou de bediening van Thurn & Taxis wel gevoelig verbeteren met de komst van twee extra lijnen. Dat is gepland in het busplan van de minister.
De betere ontsluiting hangt samen met een nieuwe noord-zuidweg door de site van Thurn & Taxis en de bouw van de Picardbrug over het kanaal.
De Lijn
In principe zou de frequentie van de bestaande lijnen op korte termijn omhoog kunnen, maar daar is geen beslissing over.
Andere piste is de vele bussen van De Lijn die via Sainctelette naar het Noordstation rijden een nieuwe reisweg te geven via de Havenlaan. De langverwachte heraanleg van die kasseiweg kan hiervoor wel een hindernis zijn.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.