Pendelparking Coovi wacht al drie jaar op slagbomen
De bedoeling van de pendelparking was dat houder van een Mobib-kaart met MIVB-abonnement er hun wagen gratis konden achterlaten om dan met het openbaar vervoer de stad in te trekken. Alle voorzieningen om de parking af te sluiten zijn al drie jaar aanwezig, maar de slagbomen staan er nog niet. Gevolg: buurtbewoners maken ook gebruik van de 200 parkeerplaatsen en daardoor is er voor de pendelaars elke dag parking tekort.
Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) wijst in de krant Het Nieuwsblad naar een technisch probleem met de Mobib-kaart als oorzaak van de vertraging. Maar de MIVB beweert dat ze de technische apparatuur vorig jaar al geleverd heeft. "Wij hebben samengewerkt met het Gewest om de integratie mogelijk te maken tussen hun eigen verkoopstoestellen en de tickets van het openbaar vervoer", zegt woordvoerster An Van hamme. "Zo moeten we kunnen bewijzen dat wie parkeert op Coovi, wel degelijk gebruik maakt van het openbaar vervoer."
Er komt waarschijnlijk geen schot in de zaak voor het Gewestelijk Parkeeragentschap operationeel is, zo klinkt het bij Mobiel Brussel. "Zij zullen instaan voor het beheer van de overstapparkings," zegt woordvoerster Inge Paemen.
De oprichting van dat agentschap is echter ook een werk van lange adem. Het past binnen het Gewestelijk parkeerplan van minister Grouwels, maar stuit op weerstand bij de Brusselse burgemeesters.
Volgens oppositiepartij SP.A toont minister Grouwels in dit dossier te weinig daadkracht. "Met een heel eenvoudige ingreep kan ze de slagbomen laten werken", zegt parlementslid Jef Van Damme in de krant. "Ongetwijfeld vergt dat enig werk, maar dat hoeft toch geen drie jaar te duren? Dit toont aan dat de minister het dossier onvoldoende volgt. Ondertussen zijn de pendelaars het slachtoffer."
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.