Vanaf midden volgend jaar kunnen de personeelsleden van KBC Brussels een fiets leasen. De werknemer moet dan wel beloven om minstens de helft van de (volledige of gedeeltelijke) woon-werkverplaatsingen met de fiets af te leggen.
Personeel KBC Brussels kan binnenkort fiets leasen
22 procent van de 14.000 werknemers van KBC in Vlaanderen en Brussel woont op minder dan 10 kilometer van de werkplek. Ongeveer een op de tien KBC’ers komt nu al geregeld zelf trappend naar kantoor. KBC wil dat aantal opschroeven en voert daarom vanaf 1 november geleidelijk een fietsleaseformule in over heel Vlaanderen en in Brussel. Medewerkers van de Brusselse kantoren kunnen een rijwiel leasen vanaf juli 2017.
“Met dit initiatief willen wij de ‘ketenmobiliteit’ bij ons personeel ondersteunen”, zegt KBC-woordvoerder Stef Leunens aan BRUZZ. “Mensen die met de fiets naar het dichtstbijzijnde station rijden, bijvoorbeeld, of werknemers die een vouwfiets meenemen in auto of trein. Dat zijn milieuvriendelijke en efficiënte manier van verplaatsen, en werknemers hoeven geen tijd meer te verspillen in de file of op zoek naar een parkeerplek.” Daarnaast wil de bank met het initiatief ook haar duurzaamheidsdoelstellingen halen.
Een tweewieler leasen werkt een beetje zoals bij een lease-auto, al is het verschil wel dat de werkgever niet bijlegt in de kosten. De KBC-werknemer kiest een stalen ros uit naargelang zijn behoeften – plooi- of koersmodel, omafiets of elektrisch exemplaar – bij een door de bank erkende handelaar. Enkel de ultrasnelle elektrische speedelecs mogen niet, omdat die als bromfiets worden gecatalogeerd.
Hoe duurder de uitgekozen fiets, hoe hoger het bedrag dat de werknemer maandelijks via zijn brutoloon afbetaalt. “Dat kan gaan van 30 tot maximaal 150 euro”, zegt Stef Leunens. In die maandprijs is ook een all risk-verzekering, een jaarlijks onderhoud en VAB-fietsbijstand bij pech inbegrepen. Na drie jaar gebruik kan de medewerker de fiets teruggeven aan de handelaar, of hem zelf overkopen.
Banken- en energiesector
Ook bij andere bedrijven bestaat de leasefietsformule al, zegt Sarah Hollander, die zich met bedrijfsvervoerplannen bezig houdt op de dienst Mobiliteit bij Leefmilieu Brussel. “Maar het gaat voorlopig nog om een marginale groep. Het zijn vooral bedrijven die werken met een mobiliteitsbudget, meestal uit de banken- en energiesector. Hun werknemers kunnen zelf beslissen hoe ze dat budget opsouperen. Ze kunnen kiezen voor een kleiner model auto bijvoorbeeld, samen met een rijwiel, of een abonnement voor het openbaar vervoer en een fiets.”
De administratieve rompslomp en complexe wetgeving die hoort bij mobiliteitsbudgetten schrikt nog heel wat kleinere bedrijven af, zegt Hollander. “Meer bedrijven bezitten een aantal fietsen die werknemers kunnen lenen voor een korte verplaatsing. Voorlopig zijn het vooral bedrijven uit de banken- en energiesector, zoals Elia, KBC of Fluxys die leasefietsen aanbieden.“
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.