“De parkeerplaatsen op het Bockstaelplein zullen voorlopig blijven, maar ze worden herschikt zodat de impact van de auto’s op het plein drastisch vermindert,” zegt schepen voor Wijkcontracten Ans Persoons (SP.A).
Persoons over Bockstaelplein: ‘Parking blijft, maar wordt herschikt’
Lees ook: Picknick voor autovrij Bockstaelplein
Het Bockstaelplein, dat tien jaar geleden helemaal werd heraangelegd, maakt nu opnieuw deel uit van het wijkcontract Bockstael. Maar er is maar een beperkt budget, 1,2 miljoen. En daarmee moet niet alleen het Bockstaelplein zelf onder handen genomen worden, maar ook de omgeving, zoals de Strijderssquare en het Lanneaupleintje. “Een heel klein budgetje dus,” zegt Persoons. “Daarmee kunnen we geen echte heraanleg van het Bockstaelplein doen, alleen enkele kleine ingrepen.”
Met dat budget werd een richtschema opgesteld, dat zopas werd goedgekeurd door het Brusselse schepencollege. De aanpak van het plein gebeurt in twee fasen, zegt Persoons. In februari worden de straatjes ten noorden en zuiden van het plein afgesloten voor autoverkeer. Het verkeer richting Jette zal omgeleid worden via de Tielemansstraat. “Dit zal de situatie voor fietsers en voetgangers al een stuk minder chaotisch maken,” zegt Persoons. “En met minder auto’s rondom krijg je al wat meer een pleinsfeer.”
In 2018 zou dan de herinrichting gebeuren. Als de verkeerstest succesvol blijkt, worden de straten definitief afgesloten en wordt het plein vergroot. Maar een flink deel zal parking blijven. Persoons: “We kunnen die parkeerplekken niet zomaar afschaffen. Het blijkt immers dat vooral de omwonenden er hun wagen stallen. Maar we gaan de plekken grondig herschikken. Nu wordt er door elkaar geparkeerd. Gemiddeld staan er zo’n tachtig wagens. Het idee is om de plaatsen te groeperen tussen twee grote banken zodat veertig procent van het plein vrijkomt voor andere zaken, zoals een waterelement.”
Ondertussen blijft Persoons zoeken naar alternatieve parkeermogelijkheden. “Een parking onder het plein is helaas niet mogelijk vanwege de metro- en treintunnel. Misschien kunnen er afspraken gemaakt worden met privébedrijven. Bedoeling is wel dat het Bockstaelplein uiteindelijk autovrij wordt.”
Lees meer over: Laken , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.