Principeakkoord over hervorming taxilicenties
Lees ook: Opnieuw meer klachten over taxi's
Een ordonnantie uit 1995 stelde dat de taxivergunningen persoonlijk, ondeelbaar en onoverdraagbaar zijn. Maar door een achterpoortje in de wetgeving zijn de grote meerderheid van de licenties nu al overdraagbaar, zonder dat hierover een duidelijke omkadering bestaat. Taxilicenties worden vaak voor grof geld verkocht, naar verluidt kosten ze makkelijk 50 of 60.000 euro. De aankoop van een licentie legt zo meteen een hypotheek op de leefbaarheid van het beroep.
"Het nieuwe voorontwerp van ordonnantie moet het mogelijk maken om taxilicenties voortaan wel overdraagbaar te maken", aldus Grouwels. "Bedoeling is ook om orde en transparantie te scheppen in de overdrachten van licenties. Een speciale commissie moet daarom toezien op de correcte overdracht van de taxilicenties."
Volgens de nieuwe ordonnantie moet een exploitant al tien jaar een vergunning hebben en aan alle verplichtingen voldaan hebben, om de licentie te kunnen overdragen. De kostprijs van de toekomstige taxilicentie wordt bepaald door de onderhandelingen tussen koper en verkoper.
Momenteel telt het Brussels gewest 1.300 taxilicenties. Die zijn in handen van 763 bedrijfjes, meestal gewoon zelfstandigen.
"Het overdraagbaar maken van taxilicenties past dan ook volledig binnen mijn beleidsvisie om de taxisector rendabeler te maken", zegt Grouwels. "Daardoor kunnen taximaatschappijen makkelijker leningen bij banken krijgen. Door het bestaan van de huidige numerus clausus hebben de taxilicenties immers een bepaalde waarde verkregen. De grote meerderheid van de huidige exploitanten heeft zijn licentie trouwens aangekocht. De licentie is daardoor nu al een element geworden van de waarde van de taxivennootschap."
Voordat de nieuwe ordonnantie in werking kan treden moet de Raad van State er zich nog over buigen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.