Bijna twee op de drie mensen die deelnamen aan het profproject voor rekeningrijden in de GEN-zone, vindt het systeem geen goed idee. Dat blijkt uit het definitieve rapport van het project. Gemiddeld nam het verkeer wel met 5,5 procent af, in de stad zelfs met 8 procent.
Proefkonijnen schieten rekeningrijden af
In de spits is het effect het minst merkbaar, want daar daalde het aantal ritten slechts met 2 procent. Het totaal aantal afgelegde kilometers gaat met 3,6 procent achteruit.
Bij de 1.200 deelnemers lijkt het draagvlak alvast beperkt, bericht De Standaard. 63 procent van de deelnemers vindt het systeem niet goed. Een kwart van de deelnemers is na afloop nog voorstander van rekeningrijden.
Het proefproject ging half februari van start en liep acht weken lang. De proefkonijnen kregen een startbudget van 150 euro. Deelnemers betaalden tijdens de spits 9 eurocent per kilometer in de stad en 5 eurocent op de autosnelweg. Tijdens de daluren lag dat tarief de helft lager.
De onderzoekers plaatsen wel een aantal kanttekeningen bij het proefproject. Zo was de periode waarin het liep kort, waardoor de proefpersonen niet meteen op zoek gingen naar een alternatief. En er werden minimumtarieven gehanteerd, een duurder tarief zal meer effect hebben. Ze wijzen erop dat in steden als Londen en Stockholm, waar al een vorm van stadstol of kilometerheffing werd ingevoerd, het draagvlak in het begin ook erg klein was. Ze concluderen ten slotte ook dat de effecten groter kunnen zijn bij een algemene invoering van de heffing.
Vooral effect in de stad
Uit de studie blijkt wel dat een kilometerheffing vooral effect sorteert in de stad. Niet alleen wordt er in de stad minder gereden, bewoners van stedelijke gebieden blijken ook hun gedrag het sterkst aan te passen. Er is ook een verschuiving van het verkeer naar de goedkopere autostrades. Nadeel is dan weer dat er ook een stijging van 4 procent werd opgemerkt bij het verkeer buiten de GEN-zone.
De proefpersonen die op zoek gingen naar een alternatief vonden dat in de eerste plaats in de fiets en hun eigen benen. Ook winkelden ze op goedkopere tijdstippen of dichter bij huis, en combineerden ze verschillende trips in een traject. Het openbaar vervoer komt slechts op de zevende plaats.
Touring: 'Veelbelovend'
Automobilistenorganisatie Touring noemt de resultaten beloftevol. "Ondanks de kleine schaal is er een effect merkbaar", klinkt het. "Nu moeten diepgaander onderzoek en een meer uitgebreide test dat kunnen bevestigen."
Als een kilometerheffing wordt ingevoerd moet dat voor de organisatie wel gepaard gaan met de nodige fiscale compensaties. “De kostprijs voor het autorijden en het zich verplaatsen mag niet hoger zijn dan wat men nu betaalt via allerhande belastingen en taksen op brandstoffen”.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.