Op 17 februari start een proefproject voor rekeningrijden met 1.200 wagens in de GEN-zone. Wie in de stad de wagen gebruikt, betaalt daarvoor 9 cent per kilometer tijdens de spits. Buiten de stad is dat 6,5 cent en op de autosnelweg 5 cent. De drie gewesten bereikten daarover een akkoord.
Proefproject rekeningrijden: 9 cent per spitskilometer in Brussel
Lees ook: Uitgelicht: minder auto’s, meer fileleed
Vlaanderen, Brussel en Wallonië bereikten eindelijk een akkoord over de tarieven voor de kilometerheffing, zo schrijft De Morgen. Op 17 februari gaat een proefproject van start met 1.200 automobilisten.
De auto’s van deze proefpersonen worden uitgerust met een On Board Unit. Gedurende twee maanden stuurt dit systeem gegevens over het afgelegde traject door naar een centrale server. Op basis daarvan kunnen de bedragen berekend worden.
Tijdens de spits – van 7 tot 9 uur en van 16 tot 18 uur - betalen automobilisten tweemaal zo veel als buiten de spits. In die periode rijden de automobilisten aan 9 cent per kilometer in de stad, 6,5 cent per kilometer buiten de stad en 5 cent op de autosnelweg. Tussen tien uur ’s avonds en vijf uur ’s ochtends moet er niet betaald worden.
Bedoeling is om de autogebruiker niet extra te belasten, maar de kosten van het bezit naar het gebruik van de wagen te verplaatsen. De inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting zouden verdwijnen met de komst van het rekeningrijden.
Goede alternatieven
Tijdens de proefperiode wordt enkel getest in de Brusselse GEN-zone. Bedoeling is na te gaan wat het effect is op het rijgedrag. Mobiliteitsorganisatie VAB is pas voorstander van dit systeem als er ook goede alternatieven voor bestaan. "Je moet mensen effectief stimuleren om een alternatief te gebruiken", zegt Maarten Matienko aan FM Brussel. VAB vindt de testperiode van acht weken ook te kort om echte conclusies te trekken.
"Een goed alternatief is degelijk en snel openbaar vervoer", aldus de VAB. "Want anders blijven – en dat is helaas zo – alle pendelaars in de auto zitten."
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt een kilometerheffing dan weer het eerlijkste systeem. "Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Het is bovendien goedkoop", zegt hij in De Morgen.
Crevits: 'Nog niets beslist'
Wanneer de kilometerheffing voor auto’s er effectief komt, ligt nog niet vast. De resultaten van dit proefproject moeten de gewesten helpen in hun beslissing om de kilometerheffing al dan niet ook voor personenwagens in te voeren. Voor vrachtwagens komt zo’n heffing er vanaf 2016.
Op de VRT-radio benadrukte Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) dat er over een invoering nog niets beslist is. Dat zal voor de volgende gewestregeringen zijn.
Als de kilometerheffing er ook echt komt, zal ze de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting vervangen.
De Lille: 'Alternatief via openbaar vervoer'
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Ecolo) benadrukt dat een kilometerheffing geen extra belasting mag zijn. Het moet mensen wel aanzetten om de auto te laten staan. De Lille zegt ook dat bij een invoering van een kilometerheffing het GEN en de extra tramlijnen rond en naar Brussel af moeten zijn. "En ook wie geen alternatief heeft, zal dan wel vlotter door het verkeer raken", klinkt het.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.