Projecten Zuidstation moeten kleiner
Het Agentschap voor Territoriate Ontwikkeling (ATO) van het Brussels Gewest heeft een oriëntatienota voor de toekomst van het Zuidstation en ruime omgeving uitgewerkt. Picqué legt de nota volgende week voor aan de regering en wil over een jaar een richtschema klaar hebben. Dat moet de verschillende projecten in de buurt op elkaar afstemmen.
De prioriteiten voor het ATO zijn: de wijken aan weerszijden van de spoorlijn met elkaar verbinden, nieuwe woningen creëren en de economische activiteit, in de eerste plaats de hotelsector, stimuleren. Daarnaast wil men ook de "geografische verspreiding van kantoren rationaliseren" en de overstap tussen de trein en het stedelijk openbaar vervoer verbeteren.
"Het richtschema zal gedragsregels opleggen aan alle betrokkenen, inclusief de NMBS", zegt Picqué in Le Soir. "De voorgestelde oppervlakten zullen resulteren in een te hoge dichtheid. Sommige projecten zullen moeten worden herbekeken of afgevoerd."
Zeer waarschijnlijk zullen zowel de spoorwegen, opdrachtgever van de plannen van Jean Nouvel, als Atenor, de promotor achter Victor, hun plannen moeten herzien. Dat is geen verrassing. De Brusselse kantoormarkt ligt al een tijdje op apengapen (meer dan 1,2 miljoen vierkante meter staat leeg).
Rond de plannen van Jean Nouvel hangen los daarvan nog veel financiële vraagtekens. De NMBS heeft immers geen geld en lijkt in de eerste plaats geïnteresseerd in de uitbreiding van de Noord-Zuidverbinding.
Het richtschema zal overigens niet alleen voor het Zuidstation en de onmiddellijke omgeving de lijnen uitzetten. De perimeter reikt tot aan de Ninoofsepoort in het noorden en de omgeving van Wiels in het zuiden.
"Het station mag geen versterkte burcht of bunker zijn maar moet extravert worden en een deel van de stad zijn, open naar de wijken rondom, van Kuregem tot Wiels", aldus nog Picqué.
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.