De koepel van burgemeesters van Halle-Vilvoorde eist dat de hogere overheden werk maken van een intensief mobiliteitsprogramma voor de regio om de fileproblemen weg te werken. De negatieve gevolgen van de aanhoudende files zijn volgens de burgemeesters voelbaar in heel Vlaanderen 'want de ring als draaischijf van het autowegennet werkt niet meer'.
‘Ring als draaischijf van het wegennet werkt niet meer'
De burgemeesters vragen daarom met aandrang dat er snel werk wordt gemaakt van een 'urgentieprogramma mobiliteit'. Het gaat meer bepaald om de versnelde uitvoering van de geplande optimalisatie van de Brusselse noorderring, de omvorming van de A12 en A8 (doortocht Halle) tot volwaardige snelwegen zonder gelijkgrondse kruisingen, de verbetering van de doorstroming en aansluiting van de grote invalswegen (N6, N8, N9 en ringweg rond Asse) op de Brusselse ring, een betere ontsluiting van Brussels Airport, de versnelde realisatie van de drie tramlijnen (Jette-Zaventem, Willebroek-Jette en Noordstation-Zaventem) voorzien in het BrabantNet en de aanleg van de fietssnelwegen Kanaalroute, HST route, Mechelen-Brussel, Asse-Brussel, Aalst-Dilbeek-Brussel en Denderleeuw-Brussel.
Daarnaast wordt een doorgedreven multi-modaal vervoersbeleid geëist. Het gaat onder meer om de uitbouw van multimodale knooppunten met fietsparkings, Park&Ride parkings en van moderne GEN-stations in Vilvoorde, de Kerklaan in Machelen, Ruisbroek enzovoort.
Publieke vervoersmaatschappijen moeten meer overleggen met de gemeenten om de kwaliteit van het aanbod te versterken. Voorts pleiten de burgemeesters voor de uitwerking van een vrachtroutenetwerk, de verdere uitbouw van vervoer te water en invoering van slimme verkeersmaatregelen. Tot slot worden meer middelen geëist voor de Administratie Wegen Vlaams-Brabant en de oprichting van een bijzonder investeringsfonds.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.