Senior dient klacht in tegen MIVB-tarieven
Sinds 1 mei betalen de 65-plussers 60 euro voor een jaarabonnement, terwijl dat voordien gratis was. Nicole Chantraine (66) uit Evere had in het verleden al contact met politici van SP.A, FDF en MR in haar strijd tegen deze beslissing. Maar nu gaat ze een stap verder, meldt La Capitale, en bevestigt Chantraine aan brusselnieuws.be: ze gaat klacht indienen bij de FOD Economie. "Als lerares gaf ik les in economie en contractrecht, dus daar weet ik wel wat van", zegt ze.
Zij ziet twee inbreuken op het contractrecht. Vooreerst moest de MIVB volgens haar een opzegperiode van zes maanden in acht nemen. Bovendien heeft ze het over manipulering van de abonnee-gegevens.
"Het gratis abonnement geldt als een contract tussen een bedrijf - in dit geval de MIVB - en de klant, mezelf en de vele andere 65-plussers", aldus Chantraine. Ik heb op 1 februari 2012 een Mobibkaart gekocht voor 5 euro. Die kaart was 5 jaar geldig. Daarop heb ik een gratis abonnement opgeladen dat onbeperkt geldig was. Maar wat heb ik vastgesteld begin april, toen de beslissing voor stopzetting van de gratis abonnementen is genomen: de MIVB heeft de geldigheidsdatum van het abonnement beperkt tot 30 april 2014. Dat is dus geknoei met de gegevens. Het betalende abonnement had enkel mogen gelden voor de 65-plussers die na 1 mei 2013 een abonnement kochten".
Chantraine legt de laatste hand aan haar dossier en gaat dan klacht indienen bij de FOD Economie. Zij hoopt dat andere reizigers haar voorbeeld gaan volgen en daarbij verwijzen naar wat ze haar bewijsmateriaal noemt.
MIVB: 'Volledig wettelijk'
'Bij de MIVB lijkt men zich niet druk te maken over de zaak. "De beslissing om de 65-plussers vanaf 1 mei 2013 een vergoeding te vragen voor hun abonnement is een politieke beslissing genomen door de Brusselse regering. De MIVB kan niet anders dan die beslissing uitvoeren", zegt MIVB woordvoerster Françoise Ledune aan brusselnieuws.be.
"Indien de FOD Economie zich bevoegd verklaart in deze zaak, zal ze een oordeel vellen en dan zien we wel. Volgens ons is alles gebeurd op een wettelijke manier", aldus Ledune. "Niemand heeft ooit gezegd dat er nooit een einde zou komen aan de gratis abonnementen. Haar Mobibkaart is bovendien nog altijd geldig. Niemand verplicht klanten om een 65-plus abonnement op te laden".
Wordt vervolgd dus.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.