Sint-Gillis bant transitverkeer uit woonwijken

© brusselnieuws.be
11/02/2011
Het autoverkeer uit de woonwijken bannen en de zachte mobiliteit bevorderen. Dat zijn de belangrijkste doelen van het nieuwe mobiliteitsplan in Sint-Gillis. Het plan zit na jaren in de laatste rechte lijn. Net naast de kerk, voor Brasserie Verschueren, komt er een autovrij straatje bij. [met kaart]

Met het plan wil de gemeente vooral het autoverkeer uit de woonstraten halen. Sint-Gillis ligt erg centraal en ontvangt op dit moment dagelijks files van sluipverkeer in nauwe woonstraten. Dat doorgaande verkeer wordt in het plan naar centrale assen in de gemeente of aan de rand geleid.

"En dat is nodig," zegt schepen voor duurzame ontwikkeling Willem Stevens (SP.A) aan brusselnieuws.be. Stevens adviseerde zijn mobiliteitscollega Carlo Luyckx (PS) bij het uitwerken van het plan. "Het wordt tijd dat er eindelijk iets wordt gedaan aan de luchtvervuiling en de geluidsoverlast in de woonwijken."

De belangrijkste wijzigingen tegenover vandaag ziet u op het kaartje in kleur aangeduid. De opmerkelijkste ingreep daarbij betreft de Verhaegenstraat, waar het verkeer richting Bareel niet meer tot aan het rondpunt zal kunnen doorrijden. "We gaan daarmee in op een vraag van de MIVB," legt Luyckx uit. "De tram zal zo flink wat tijdswinst boeken, net zoals we dat eerder al deden aan het Jansonplein."

Diezelfde Verhaegenstraat krijgt - los van het mobiliteitsplan - ook een volledige heraanleg van gevel tot gevel. De fietsspakenbrekende kasseien ruimen baan voor asfalt, er komt een fietspad op de rijweg, tramhokjes en de hele riolering wordt vernieuwd.

Parvis zonder auto's
Ook aan het Sint-Gillisvoorplein beweegt wat. Het deel van de Fortstraat dat nu nog tussen Brasserie Verschueren en de kerk ligt, wordt autovrij, waardoor het art-déco-etablissement zowat het grootste terras van Brussel krijgt.

Het Voorplein is nu al op geregelde tijdstippen autovrij en moet dat op termijn permanent worden, gecompenseerd met een ondergrondse parking onder het Marie Jansonplein. "Hopelijk kunnen we het Voorplein zo snel mogelijk permanent autovrij maken," zegt Stevens. "De plannen zijn goed, maar nu moet er ook nog een goede en snelle uitvoering komen. Daar durft het schoentje al eens knellen."

Schepen Luyckx verwacht dat het college over enkele weken zijn definitief akkoord geeft. Daarna gaat het plan in openbaar onderzoek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni