Wie naar de website van de gemeente Sint-Pieters-Woluwe surft, wordt verwelkomd door Pieter, een chatbot. Die kan burgers in het Frans en in het Nederlands helpen met een aantal administratieve zaken. Het gaat om de eerste chatbot op de website van een Brusselse gemeente.
Sint-Pieters-Woluwe is eerste Brusselse gemeente met chatbot
"Sinds begin dit jaar heeft een nieuwe digitale medewerker zijn eerste stappen gemaakt in de gemeente", kondigt het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Woluwe aan. Die nieuwe digitale 'medewerker' heet Pieter of Pierre, en is eigenlijk een chatbot.
Het gaat om de eerste chatbot op een gemeentewebsite in Brussel. Pieter communiceert in het Frans en in het Nederlands met bezoekers van de website. Engels zal Pieter in een later stadium 'leren'.
Voorlopig kan Pieter inwoners van de gemeente helpen met drie zaken: het vernieuwen van een parkeerkaart, de openingsuren van de verschillende gemeentelijke diensten en de inschrijving van een kind in een gemeentelijk kinderdagverblijf. Dat laatste kan alleen voor Franstalige kinderdagverblijven, al verwijst Pieter wel door naar de Nederlandstalige website voor kinderopvang in Brussel.
'Participatieve technologie'
"Het doel van Pieter is drieledig", aldus schepen van Digitale Transitie Alexandre Pirson. "Het verbeteren van de efficiëntie van de dienstverlening, het vergemakkelijken van het werk van ons gemeentepersoneel en het verminderen van onnodige verplaatsingen van burgers."
"Onze chatbot kadert in een bredere visie van de gemeente, een globaal transformatieplan om Sint-Pieters-Woluwe te positioneren als een echte ambassadrice voor het participatieve gebruik van nieuwe technologieën en zo de burgers te laten profiteren van oplossingen die verband houden met artificiële intelligentie”, zegt burgemeester Benoît Cerexhe.
Op termijn zal chatbot Pieter burgers kunnen helpen met andere diensten.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Samenleving , artificiële intelligentie , gemeente , gemeentehuis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.