Een fietspad afgescheiden van het autoverkeer. Dat is de inzet voor de herinrichting van de Franklin Rooseveltlaan. Het Brussels Gewest heeft al een bouwvergunning op zak, maar de Stad Brussel tekent nu samen met de buurtbewoners officieel beroep aan bij de Raad van State. Zij willen meer plaats voor auto’s. “Oud beleid”, zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) aan BRUZZ.
Smet en Courtois in de clinch over herinrichting Rooseveltlaan
De Franklin Rooseveltlaan is al eens heringericht, maar dat is tijdelijk. De rijstroken - vroeger 6,50 meter breed - zijn nu in elke richting herleid tot één rijstrook van 5,20 meter breed. Dat is te smal voor twee auto’s, waardoor die vaak over het fietspad rijden dat ernaast op de weg is geschilderd.
“Levensgevaarlijk”, vindt minister van mobiliteit Pascal Smet. Daarom wil hij de Rooseveltlaan herinrichten met een fietspad dat achter de geparkeerde auto’s ligt, een renovatie van de voetpaden en in elke richting twee rijstroken van samen 5,70 meter breed.
Brussels schepen Alain Courtois (MR), niet meteen bevoegd voor Mobiliteit, is het daar niet mee eens. De Stad schaart zich nu ook officieel achter de buurtbewoners die klacht indienen bij de Raad van State.
“Er ligt al een fietspad", zegt Courtois aan BRUZZ. "Er zijn mensen die niet snappen dat de Rooseveltlaan een belangrijke invalsweg is voor het centrum van Brussel. Er kan dan ook geen sprake zijn van een beperking van rijstroken daar.” In La Libre zegt de schepen dat hij nog liever op de laan gaat liggen, dan toe te geven.
'Courtois snapt het niet'
Smet reageert door te zeggen dat Courtois het niet snapt, en dat er helemaal geen beperking komt van het aantal rijstroken. “Integendeel, de breedte van de rijbaan verhoogt van 5,20 naar 5,70 meter. Het klopt dat dit smalle rijstroken zijn, maar we hebben daarvoor gekozen zodat de auto’s er niet te snel zouden rijden.”
Misschien is er nog een andere reden waarom Courtois tegen de herinrichting is, aldus Smet. “Buutbewoners hebben brieven geschreven waarin staat dat een fietspad de standing van de laan verminderen, of dat ze bezorgd zijn dat de fietsers krassen in de geparkeerde auto’s zullen maken. Blijkbaar zijn er mensen die helemaal geen afgescheiden fietspad willen, en vinden dat alle ruimte naar de auto’s moet gaan. Wel, dat is de afgelopen vijftig jaar gebeurd in Brussel en zie waar we nu staan.”
Op de achtergrond speelt de discussie over de intentie van de Brusselse regering om een reeks stadssnelwegen om te vormen tot boulevards. Onder meer de geplande heraanleg van de E40 binnen de Ring zorgde al voor verhitte debatten.
Intussen reageert men op Twitter op de reactie op de uitspraken van Courtois. Onder meer Vélodossier stuurt een tweet waarin staat dat 'een streepje verf nog geen fietspad maakt.'
Mister @AlainCourtois and his gang are criminals! Separated bike likes are a human right! #citiesforpeople https://t.co/jCX9ImwDEI pic.twitter.com/ImXVDGUJXl
— Velodossier BXL (@velodossier) 1 februari 2017Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.