Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) start een participatietraject om buurtbewoners en verenigingen te betrekken bij de verlenging van metrolijn 3 naar het noorden van Brussel. Er worden ook extra middelen vrijgemaakt om de omgeving rond de nieuwe metrostations heraan te leggen. Eerder hadden inwoners en wijkcomités van Schaarbeek en Evere geklaagd over het gebrek aan inspraak in het ingrijpende project.
Smet geeft buurtbewoners inspraak over metrolijn Noord
BRUZZ publiceerde eind maart al een opiniestuk van het Schaarbeekse collectief Imagine Colignon, dat ondertekend werd door een rits aan stedenbouwkundigen en wijkcomités. Zij kloegen over het gebrek aan burgerparticipatie in wat een van de grootste uitbreidingsprojecten in Brussel moet zijn: de ombouw van de premetrolijn 3 naar een metrolijn en de uitbreiding ervan naar het Noorden van Brussel, goed voor zeven nieuwe metrostations.
Volgens de wijkcomités werd de aanvraag voor de bouwvergunning achter gesloten deuren bedisseld. “Zonder burgerparticipatie, zonder architectuurwedstrijd, zonder debat met het maatschappelijke middenveld, zonder overleg met de Brusselse actoren in stedelijke ontwikkeling”, klonk het. Ook in de gemeenteraad van Schaarbeek kwam het gebrek aan participatie woensdagavond nogmaals ter sprake.
‘Brussel heeft een achterstand weg te werken’
Parlementslid Hannelore Goeman (SP.A), die sinds enkele maanden in Schaarbeek woont, zegt zelf langs alle kanten vragen te krijgen over de bovengrondse heraanleg die gepaard gaat met de nieuwe metrolijn. Ze kaartte de kwestie aan in een parlementaire vraag aan haar partijgenoot en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
“Niemand kent de noden van de eigen wijk zo goed als de buurtbewoners. Maar Brussel heeft een achterstand weg te werken op vlak van een participatieve begeleiding bij grote projecten. De aanleg van het bovengrondse deel van de nieuwe metrolijn 3, is een uitgelezen kans om te kiezen voor een nieuwe aanpak.”
Extra middelen
Smet antwoordde dat hij een participatietraject start om de buurtbewoners meer te betrekken bij het project. Hij lanceert daarvoor een aanbesteding voor een professioneel bureau dat de participatie moet begeleiden. De minister belooft ook extra middelen vrij te maken voor de bovengrondse heraanleg van de buurten rond de metrostations.
Goeman toont zich tevreden met het antwoord van haar partijgenoot. “Ik ben dan blij dat bij de aanleg van de nieuwe metrolijn 3, ongetwijfeld het grootste openbaar vervoerproject in jaren, Pascal Smet ervoor kiest om de buurtbewoners en het verenigingsleven te betrekken. Beliris, de bouwheer, heeft de bouwvergunningen wel al ingediend, maar de minister heeft mij verzekerd dat die bouwvergunningen nog zullen aangepast worden na de input van bewoners.”
Lees meer over: Evere , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.