Steeds meer experts laten zich kritisch uit over de plannen voor metrolijn Noord. Die zou tegen 2025 met een volwaardige ondergrondse het Noordstation in Schaarbeek moeten verbinden met Bordet in Evere. “Te duur, te weinig potentiële reizigers en gestuurd door een lobby van investeerders,” klinkt het bij enkele deskundigen in La Libre Belgique.
Steeds meer kritiek voor plan metrolijn Noord
Het project werd begin 2015 goedgekeurd door de gewestregering. Het zal de betrokken overheden tussen de 1,3 en 1,6 miljard euro kosten. "En dat is veel te duur gezien het aantal potentiële reizigers in de doorkruiste gemeentes," zegt ex-MIVB-directeur Alain Flausch in La Libre.
In het huidige plan doorkruist het stuk metrolijn Schaarbeek met vijf en Evere met twee nieuwe stations. Het geschatte aantal gebruikers in dat deel van Brussel ligt momenteel op ongeveer 6.000 per uur.
"En dat zouden er 20.000 moeten zijn," zegt Flausch. "Met zo weinig reizigers kan je de hoge kost niet verantwoorden. Ik vraag me af of het hele project niet wordt voortgestuwd door een ondernemerslobby die de maximumprijs hoog wil houden."
'Beter een oost-westverbinding'
Ook Brussels stedelijk onderzoeksbureau ARAU suggereert belangenvermenging. De studie naar de nieuwe metrolijn kan volgens hen niet neutraal zijn, omdat ze wordt uitgevoerd door dezelfde bureaus die in een later stadium verantwoordelijk zullen zijn voor de ontwikkeling van de tunnelinfrastructuur.
Ook stedenbouwkundigen Pierre Laconte en Claude van den Hove d’Ertsenryck van de Foundation for the Urban Environment sluiten zich aan bij de visie van Flausch. "Een grote tunnel op 27 meter diepte is onnodig. Een premetro tot aan Pogge in Schaarbeek is realistischer," aldus Laconte.
De twee heren zijn voorstander van een compleet andere investering: "Steek dat geld in een oost-westverbinding die vertrekt aan het station van Sint-Agatha-Berchem. Dat wordt dan een nieuw multimodaal knooppunt, waardoor veel pendelaars de auto zullen thuislaten en het niet meer elke dag aanschuiven is op de Keizer Karellaan."
'Te laat om nog te stoppen'
Ridouane Chahid (PS), voorzitter van de commissie voor Territoriale Ontwikkeling in het Brussels Parlement, reageert op de uitlatingen van de experts. Volgens hem laten deze 'technocraten' zich te veel beperken door de huidige situatie.
"We doen bij de Brusselse regering aan toekomstdenken. De huidige realiteit toont inderdaad een laag minimum van 6.000 potentiële gebruikers per uur," zegt Chahid. "Maar we willen in die zone van Brussel het gebruikerspubliek verhogen. Die 6.000 kunnen er 10.000 worden, eens de infrastructuur aanwezig is."
Chahid benadrukt dat het project zich in een te ver gevorderd stadium bevindt om nog te stoppen. Desalniettemin is hij voor een strakke opvolging van de projectfinanciering.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.